Menu

Opiniestuk: Banken moeten geen Google worden, maar ze kunnen er wel iets van leren

Door Karel Van Eetvelt, CEO bankenfederatie Febelfin

13-02-2019 -

De manier waarop we omspringen met financiële gegevens verandert volop. Nieuwe regelgeving (PSD II) verplicht banken de rekeningen van hun klanten open te stellen voor andere bedrijven als de klant dat vraagt. Kleine start-ups zullen daarvan gebruik kunnen maken om nieuwe betaaldiensten te ontwikkelen. Big Tech-bedrijven kunnen zo eigen betaaloplossingen aanbieden in hun apps en webshops of beter inzicht krijgen in het financiële vermogen van hun klanten. ‘Open banking’ heet dat, al is de kans groot dat de klant zijn bank nauwelijks nog te zien krijgt.

Bankieren is altijd een kwestie van vertrouwen geweest. Sinds jaar en dag springt de sector zorgvuldig om met klantengegevens, en de klant stelt dat erg op prijs. Uit een Febelfin-bevraging blijkt dat maar liefst 4 op 5 Belgen vertrouwen hebben in de wijze waarop hun bank omgaat met persoonsgegevens. Veel banken beseffen dat dit vertrouwen een unieke troef is. Grote technologiebedrijven die naar financiële diensten lonken, kijken er met afgunst naar. Ze weten dat veel burgers gezond discreet willen omspringen met financiële gegevens. De recente schandalen waar sommige van die bedrijven mee te maken hebben gehad of een reputatie als dataverslinder spelen parten voor wie zich op het terrein van financiële dienstverlening begeeft. Dat vertrouwen behouden zal een continue inspanning vergen.

Banken moeten zich dagelijks de vraag stellen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de klant vertrouwen blijft houden in de manier waarop de bank met gegevens omspringt, in een wereld waarin de privacy van financiële gegevens steeds meer onder druk staat. 

De banken nemen GDPR ernstig. Meer dan 60% van de banken heeft er extra personeel voor aangeworven. Bij grootbanken gaat het al snel over meer dan 10 nieuwe jobs. De CEO’s van onze banken zijn duidelijk over de toepassing van GDPR: als banksector geven wij geen klantengegevens door aan derden voor commerciële doeleinden zonder dat de klant daar eerst specifiek toestemming voor heeft gegeven. Maar vertrouwen verdien je niet alleen met formulieren, data protection officers of privacyverklaringen. Met GDPR heeft Europa een mooi gebouw neergepoot, maar om er een gezellige woning van te maken, is er meer nodig.

Veel grote dataverwerkers, zelfs die met een bedenkelijke reputatie op privacyvlak, hebben nu al doorgedreven oplossingen en apps om je privacyvoorkeuren zelf te beheren (bv. Google/My Activity). Willen de banken hun competitief voordeel behouden, dan zullen ook zij volop moeten investeren in de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke apps en instrumenten die de klant helpen om duidelijk te maken wat hij met zijn gegevens wil en vooral niet wil aanvangen. GDPR niet alleen naar de letter toepassen, maar ook naar de geest. Immers, vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Auteur: Karel Van Eetvelt, CEO bankenfederatie Febelfin

Bron: Tijdschrift Privacy & Persoonsgegevens

Ook interessant

Bestuur & organisatie

Pakket Tucht + Preventieve schorsing voor lokale besturen

Maureen Landtsheere

Bestel uw printeditie

Beleid

13 Aug

#IMGent Summerclass: Moet het management bezig zijn met IT?

Locatie: Huis van het Nederlands, Nieuwland 9, 1000 Brussel

Prijs: € 90

Schrijf u in

Bestuur & organisatie

Technologie, ethiek en beleid

Dirk Collier

Bestel uw printeditie

Bestuur & organisatie

Leidraad voor het bestuur van een SHM

Björn Mallants

Bestel uw printeditie

Bestuur & organisatie

Preventieve schorsing voor lokale besturen - Richtlijnen

Maureen Landtsheere

Bestel uw printeditie