Menu

Nieuwe technologische ontwikkelingen bij de politie

Bodycams, drones en hoogtechnologische navigatiesystemen. De digitale golf is niet meer te stoppen en evolueert erg snel. Ook voor politiediensten is het van belang om up-to- date te blijven over welke producten er op de markt zijn, de voordelen en beperkingen daarvan en welke normen er gelden. Om meer duidelijkheid te scheppen over deze nieuwe technologische ontwikkelingen, organiseert Politeia een studiedag die geleid wordt door diverse specialisten uit het praktijkveld. Het Politiejournaal kreeg al een voorsmaakje tijdens een gesprek met Elwin Van Herck van Noordzee Drones en Tom De Jaeger van TERSEC.

13-02-2019 -

Op 13 maart 2019 organiseert Politeia voor de eerste keer een studiedag over nieuwe technologische ontwikkelingen bij de politiediensten. Verschillende experts en ervaringsdeskundigen stellen dan de nieuwste technieken en technologieën voor aan de hand van levendige presentaties. Die gaan onder meer over kogelwerende materialen, drones en bodycams. Deze spitstechnologie vraagt om meer dan enkel een droge ingenieursuitleg. Ook een aantal andere, vaak ethische, praktische vragen staan op het programma.

NOORDZEE DRONES

Iemand die vaak door de politie geconsulteerd wordt om op die vragen te antwoorden, is Elwin Van Herck van het West-Vlaamse bedrijf Noordzee Drones. Het bedrijf opende zijn deuren in 2014 en is een opleidings- en kenniscentrum voor drones en hun bestuurders. Noordzee Drones ontstond omdat er nog geen duidelijkheid bestond over het gebruik van drones in België. Daarbij hoorde ook overleg met de overheid op het moment dat het nog onduidelijk was hoe de overheid drones moest omkaderen en regelgeven.

“Een ding is duidelijk: het Directoraat- generaal Luchtvaart, zeg maar de federale overheid, is de enige organisatie die de autoriteit heeft over ons luchtruim en wat daarin gebeurt”, zegt Van Herck. “Niet de meneer over wiens tuin een drone vliegt, niet de hulp- diensten die een drone gebruiken, niet een particulier die ermee gaat spelen op zondag, noch de burgemeester van een gemeente.”

Op basis van de aanbevelingen en bestaande regels heeft Van Herck met zijn team een leerplan opgesteld dat de basis vormde voor de verplichte opleiding voor dronebestuurders volgens het KB RPAS 2016. De opleiding bestaat zowel voor professionelen, zogenaamd klasse 1, die bijvoorbeeld in de bebouwde kom willen vliegen, en voor hobby-bestuurders, klasse 2, die enkel over open vlaktes willen vliegen.

VAN PROFESSIONELE INSPECTIES TOT JONGERENKAMP

Daar houdt het niet bij op. “De dronesector is na de smartphonesector de snelst groeiende ter wereld”, zegt Van Herck. “Er zijn voortdurend veranderingen. En ook wij moeten mee. Alleen, en daar wringt soms het schoentje, de wetgever loopt soms achter op de realiteit.”

Daarom verandert Noordzee Drones voortdurend mee. Terwijl het bedrijf nog begon als een klassiek opleidingscentrum, is het nu geëvolueerd naar een heus kenniscentrum. “We geven voornamelijk opleidingen”, zegt Van Herck. “De andere activiteiten variëren sterk.” Zo geeft het bedrijf naast de klassieke opleidingen ook specialisatiecursussen (inspecties, fotogrammetrie, thermografie, drones en landbouw, Off shore, Search and Rescue,…) en daarnaast ook teambuildings, workshops en jongerenkampen voor kinderen. Noordzee Drones kreeg op de VOKA-openbedrijvendag in 2016 zowel de koninklijke familie, toenmalig ministers Jambon, Tommelein en De Backer over de vloer. Daarnaast is er nog plaats voor lezingen om de industrie te informeren.

“De technologie gaat zodanig snel dat ook de toepassingen blijven veranderen. Er is steeds meer mogelijk. En aangezien er steeds meer piloten zijn, moeten die ook bijgeschoold worden”, zegt Van Herck. “Vergelijk het met iemand die een klassiek rijbewijs haalt. Daarmee kan hij of zij gewoon de baan op met een auto. Maar wat als die persoon plots met een vrachtwagen wil rijden? Dan heeft hij of zij een extra opleiding nodig. Zo is het ook met drones”,  zegt Van Herck. “Zo zijn er heel veel toepassingen bijgekomen voor pakweg landmeters of zelfs landbouwers. En daarom werken we ook intens samen met het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO), de Universiteit Gent of met de politie.”

STUDIEDAG POLITEIA

Op de studiedag van Politeia zal Van Herck een stand van zaken geven over de regelgeving. “Wat kan er, en vooral, wat mag er niet? Daar bestaan nog heel veel vragen over”, zegt hij. “Ik word vaak uitgenodigd door verschillende politiezones om de vragen van korpsen te beantwoorden. Die gaan niet alleen over de technische kant van de zaak, ‘hoe bestuur ik een drone?’, maar ook over de juridische kant. Hoe verbaliseer ik correct? Bijvoorbeeld wanneer een drone landt in de tuin van iemand anders dan de bestuurder. Dat soort van vragen krijg ik vaak.”

Van Herck zal ook vertellen wat de politie vandaag al kan doen met drones en wat er in de toekomst nog mogelijk zal worden. Want net omdat de technologie zodanig snel verandert, is het ook belangrijk om een blik op de toekomst te werpen. “Vandaag mag je bijvoorbeeld nog geen pakjes rondvliegen, maar dat zal wellicht veranderen. Vandaag mag je nog geen nachtvluchten uitvoeren, maar dat verandert waarschijnlijk ook in de toekomst”, zegt hij. “En wat misschien interessant is voor de politie: vandaag mag je geen vluchten uitvoeren buiten het gezichtsveld. Je moet de drone altijd blijven zien. Maar als de politie nu een dief op de hielen zit, is dat niet altijd evident. We bereiden de toekomst nu dus al voor.”

Van Herck, die zelf  politieraadslid  is in de politiezone Westkust, heeft een nauwe band met de politie en werkt al lang samen met de veiligheidsdiensten. Zo nam hij al tweemaal deel aan de grote communicatieoefening met alle disciplines op vraag van de Gouverneur van West-Vlaanderen, die overigens een grote voorstander van drones is. Elwin Van Herck krijgt zowel te maken met fans als met sceptici. “Er bestaan korpsen die het dronegebruik liever uitbesteden aan privébedrijven, zoals voor grote evenementen. Er bestaan korpsen die erg enthousiast zijn en zelf aan de slag willen gaan en die al heel ver staan. En dan bestaan er ook nog korpsen met non-believers die het helemaal niet zien zitten”, zegt hij. “Maar vroeg of laat zal iedereen toch mee moeten zijn.”

TECHNISCH ARSENAAL

“Inderdaad, de hightech wereld verandert heel snel”, zegt Tom De Jaeger van TERSEC. Het bedrijf werkt al meer dan twintig jaar aan hoogtechnologische systemen voor overheden en in het bijzonder voor hulp- diensten. TERSEC ontwikkelt onder andere software voor politie en ambulancediensten om slachtoffers, daders of grote manifestaties beter te kunnen overzien. Ze hebben bijvoorbeeld specifieke boordsystemen voor helikopters. Zo kwam het bedrijf enkele jaren geleden in het nieuws met een nieuw navigatiesysteem voor ziekenhuisambulances, die konden dankzij innovatie veel preciezer en sneller de precieze locatie van een hulpbehoevende aanwijzen. Daardoor konden de hulpdiensten sneller aan het werk, soms een kwestie van leven of dood. Net omdat de technologiewereld steeds sneller draait, updatet TERSEC vaak zijn arsenaal aan services en systemen.

“We werken dan ook vaak samen met buitenlandse bedrijven en universiteiten om up-to-date te blijven”, zegt De Jaeger. Maar ook met mensen op het terrein, in dit geval met politieagenten. Zo hebben teams van De Jaeger een nieuw observatiesysteem ontwikkeld voor voertuigen van de hulpdiensten, van combi’s tot helikopters. En dat was nodig. “Op dit moment bestaan er al heel wat systemen, maar die staan elk een beetje op hun eigen eiland”, zegt De Jaeger. Met andere woorden: een observatiesysteem voor een helikopter ziet er heel anders uit dan dat voor een combi. Agenten moeten op een opdracht vaak beelden of informatie van beide systemen kunnen combineren, en daar loopt het soms spaak.

GPS VOOR GEVORDERDEN

“De mensen die met al die verschillende besturingssystemen bezig zijn, zijn vaak niet goed opgeleid. Maar ze moeten natuurlijk in realtime wel snel over alle informatie kunnen beschikken. Dat loopt soms moeilijk.” Heel concreet gaat dit nieuwe besturingssysteem over drones, die steeds vaker worden ingezet door de politie. “We werken op dit moment aan een integratie van de telemetrie voor dronetoepassingen”, zegt De Jaeger. “Agenten zullen zowel de drone zelf als de dronecamera kunnen bedienen vanop een touchscreen. En dat kan dan weer gebeuren vanuit eender welk voertuig of commandopost”, zegt hij.

Het systeem is getest en goedgekeurd op het terrein. “Alle informatie is gebundeld in een gebruiksvriendelijke touchscreeninterface. Daardoor heeft de gebruiker een zeer goed overzicht op alle beschikbare informatie. Een goede situation awareness, zeg maar.” Om de agenten te helpen bij de besturing, is er ook ondersteuning voorzien. “Dat kan zelfs zeven op zeven, indien nodig”, zegt De Jaeger.

Een gps-systeem zoals ontwikkeld door TERSEC is anders dan de toestellen die burgers gewoon zijn in hun auto. Het  platform, de  CityGISNavigator, is veel preciezer en houdt bijvoorbeeld rekening met de plaatsing van brandkranen of de aanwezigheid van busbanen. Die informatie is niet meteen nuttig voor een gewone consument. Het platform is ook uniek in België en bevat per zone eigen elementen. Zo werden bijvoorbeeld specifieke elementen geïntegreerd voor de brandweer in Brussel, met het oog op de Europese wijk of de vele tunnels in het Gewest. Het systeem draait op Windows pc’s, waardoor het te gebruiken is op veel hardwareapplicaties.

DRENKELING ZICHTBAAR VOOR ALLE HULPDIENSTEN

“De bewakingstechnologie is de laatste jaren zeer sterk geëvolueerd”, zegt De Jaeger. “De camera’s zijn veel gevoeliger geworden voor licht. Daardoor zijn de beelden intussen ook van een veel betere kwaliteit. Eindelijk beschikken we over hoge resolutie beelden.” Maar er is meer. “We merken dat er de laatste tijd ook steeds meer multidisciplinaire samenwerking is tussen de verschillende hulpdiensten”, zegt De Jaeger. “Zo hebben we voor de bouw van het zogenaamde Tactical Observation Platform zeer nauw samengewerkt met de  mensen van de federale politie en met de lokale rechercheteams. Op basis van oefeningen op het terrein worden er dan bijsturingen gedaan, zodanig dat het systeem voldoet aan de wensen van de gebruikers.”

Laten we dat platform even heel concreet maken. Aan zee is er een drenkeling gesignaleerd. De hulpdiensten komen ter plaatse en al een kwartier na de noodoproep kan een drone de lucht in. Onderaan die drone, die tot honderd kilometer per uur vliegt en zo’n acht kilogram weegt, hangt een camera die livebeelden doorstuurt. De drone wordt bediend door een hulpverlener op het strand, die de beelden te zien krijgt. Tegelijkertijd krijgen de hulpdiensten op de dijk, in de combi of brandweerwagen, ook de beelden voorgeschoteld. Op die manier krijgt iedereen een veel beter zicht op de situatie. Die geïntegreerde aanpak moet de hulpverlening beter en preciezer maken. Toch zijn er ook nog wat kinderziektes. Zo blijkt uit een reportage van VTM Nieuws dat de batterij van een drone maar een kwartier meegaat en zo’n drone ook niet  kan  uitrukken bij stormweer. Al wegen die kinderziektes niet op tegen de voordelen van drones en de camerabeelden. Zo kan een drone gemakkelijk worden ingezet wanneer bijvoorbeeld een kind verloren loopt op strand. Dat is kostenefficiënter.

DRONEOPLEIDING KLASSE 1A IS AANGERADEN

Nieuwe systemen, dat betekent ook nieuwe opleidingen. Kan elke agent zomaar een drone besturen? “Politiediensten werken onder de zogenaamde wetgeving van ‘state aircraft’, waardoor zij in principe niet een klasse 1A-licentie moeten hebben om met zo’n  drone te kunnen vliegen”,  zegt De Jaeger. “Privacy is een belangrijk hoofdstuk in de theoretische opleiding van klasse 1A. Er komen bovendien heel wat meldingen binnen van burgers die ongewenst een drone over hun eigendom zien vliegen. Dat gaat meestal om illegale vluchten die uitgevoerd zijn door particulieren die de wetgeving niet kennen.”

Agenten die een opleiding gevolgd hebben, zijn dus wel op de hoogte van de regels, rechten en plichten van dronegebruik. “De laatste jaren raadt men daarom wel aan om de klasse 1A-opleiding te volgen, zodat men toch voldoende kennis heeft om een drone op een veilige manier te besturen. Binnen de federale politie bestaat er al een droneteam. En dan zijn er natuurlijk ook nog enkele lokale politiezones die agenten in dienst hebben die zich hebben omgeschoold tot klasse 1A-dronepiloot en die zelf drones hebben aangekocht.”

De studiedag Nieuwe technologische ontwikkelingen bij politiediensten gaat door op woensdag 13 maart 2019 in het Auditorium Leo Baekeland in het VAC Gent. De deuren gaan open om 9.30 uur, het gevarieerde dagprogramma duurt tot 16.30 u. Inschrijven kan via deze link.

Verwacht geen droge hoogtechnologische uitleg op de studiedag, maar wel een praktische voorstelling van het nieuwe navigatiesysteem. Tom De Jaeger zal het touchscreen voorstellen en met beelden tonen hoe het geïntegreerde besturingssysteem in elkaar zit en door politieagenten gebruikt kan worden.

Auteur: Annelies Boddez

Bron: Politiejournaal

Politiejournaal

Ook interessant

Politie & veiligheid

Ariadne nr. 2 - Officier van bestuurlijke politie

Franky Goossens
Jean-Claude Gunst

Bestel uw printeditie

Politie & veiligheid

Educatieve maatregelen voor verkeersovertreders

Ludo Kluppels

Bestel uw printeditie

Politie & veiligheid

Bestuurlijke aanpak van criminaliteit door informatie-uitwisseling

Ronny Saelens

Bestel uw printeditie

Politie & veiligheid

Handboek forensisch onderzoek

Patrick Boel
Valère De Cloet
Jan De Kinder

Bestel uw printeditie

Politie

17 Sep

Opleiding: Omgaan met krakers

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 139

Schrijf u in