Menu

Waarom zijn sociale media zo belangrijk voor politici tijdens de verkiezingscampagne?

De verkiezingen naderen met rasse schreden. Bijna elke politicus of partij positioneert zich momenteel volop online. Maar heeft dat echt zoveel nut?

01-05-2019 - door Nadja Desmet

Nooit eerder maakten politieke partijen zoveel gebruik van sociale media tijdens de verkiezingscampagnes. Hierbij kijken we niet enkel naar België, maar ook naar de VS, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Facebook en Twitter zijn voor politici de ideale media om rechtstreeks (zonder tussenkomst van de pers) te communiceren met de kiezer. Persoonlijke meningen en realisaties, maar ook partijpropaganda kan ongefilterd verzonden worden. Maar misschien nog belangrijker: ze kunnen er het gesprek aangaan met hun doelgroep.

We zijn ervan overtuigd dat sociale media politici niet alleen dichter bij de burger zullen brengen, maar ze zullen ook helpen om tot interactie over te gaan. Met sociale media kunnen politici hun mening, expertise of visie delen rond thema’s die in hun stad of gemeente leven. Zo worden ze snel relevanter bij hun kiespubliek. Door het gebruik van sociale media (niet alleen tijdens de campagnes) worden de verkiezingskandidaten authentieker en kunnen ze ook die jongere, moeilijkere doelgroep bereiken.

Hoe bekender, hoe beminder, hoe meer (voorkeur)stemmen. Dat is wat politici kunnen bereiken met sociale media. Kennen kiezers de politicus ook online? Zien ze hem of haar (regelmatig) passeren in hun tijdlijn? Welk beeld hebben ze van van de politicus?

Dat biedt zowel perspectieven voor een beter (meer participatief) beleid, het opbouwen van credibiliteit als voor een betere campagne.

Op 12 maart 2016 kwamen we op Twitter een interessante tweet tegen die we graag met jullie willen delen: "Een goed politicus voert 6 jaar campagne, je kiezers moet je verdienen, elke dag opnieuw. Doe wat je zegt, zeg wat je doet."  Hiervoor zijn sociale media nu net de tools bij uitstek, simpel maar essentieel!

Uit onderzoek blijkt ook dat sociale media een positieve invloed hebben op het aantal voorkeurstemmen die kandidaten kregen. Kandidaten die sociale media inzetten tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, krijgen zeven procent meer stemmen dan kandidaten die dat niet deden. In vergelijking, één plaats stijgen op de kieslijst levert meer stemmen op (namelijk 53 procent meer stemmen). Het onderzoek laat zien dat het inzetten van sociale media een positief effect heeft. Dit effect moet anderzijds ook niet overdreven worden. De kiezers die direct via sociale media zullen bereikt worden, is nog steeds beperkt.

Als politici hun sociale mediakanalen ten volle gebruiken en inzetten, zijn ze niet alleen online bereikbaar, ze worden ook relevanter voor hun kiezers. Die zien hierdoor op een systematische manier engagement en visie bij de politicus, waardoor ze beter weten waar die voor staat. Tenslotte zorgen sociale media voor meer online visibiliteit, wat de geloofwaardigheid van een lokaal politicus alleen maar ten goede komt.

Geloofwaardigheid bouwen politici niet op op één dag, ook niet in een campagneperiode. Het is iets waar ze op lange termijn aan moeten werken. Het is dus essentieel om er vroeg mee te starten en er bewust mee om te gaan. Zo kunnen ze er tijdens een campagneperiode de vruchten van plukken.

Bovendien spelen journalisten ook een grote rol bij het bevorderen van de invloed van sociale media. Journalisten volgen namelijk die sociale media en veel politici als ‘nieuwsbron’. Onderzoek laat zien dat journalisten sociale media berichten, zoals tweets, vaak citeren in hun artikelen. Via deze weg bereiken tweets een veel groter publiek en krijgt een kandidaat veel publiciteit. Wetenschappers benadrukken daarom dat sociale media via traditionele media mogelijk een veel grotere invloed hebben dan sociale media op zichzelf. Zo krijgen we een mooie wisselwerking tussen die sociale en klassieke media.

Publiciteit en aandacht is meestal altijd positief en leidt waarschijnlijk tot meer stemmen. Want zoals we al schreven: hoe bekender, hoe meer bemind, hoe meer voorkeurstemmen. Zeker bij lokale verkiezingen: mensen stemmen op mensen. Er zijn minder onbesliste kiezers op het ogenblik van het uitbrengen van de stemmen.

Auteurs: Nadja Desmet en Reinout Van Zandycke

Bron: Het nieuwe campagne voeren

Ook interessant

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Allemaal digitaal?

Ilse Mariƫn
Sara Van Damme

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Analoog of digitaal? Inclusief communiceren in de internetsamenleving

Eric Goubin

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

De website

Rosemie Callewaert

Bestel uw printeditie

Beleid, Communicatie

18 Nov

Opleiding: Kernelementen van het kaderdecreet bestuurlijke handhaving

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 139

Schrijf u in