Menu

5 tips om uw collega's beter te leren kennen

Zowel in open als gesloten werkomgevingen is het belangrijk dat collega’s elkaar actief ‘ontdekken’. We geven vijf tips om uw collega’s op een laagdrempelige manier beter te leren kennen.

27-05-2019 - door Filip Callewaert

1. Leer de kunst van small talk

Start met een eenvoudige begroeting van uw collega’s en vraag hoe het weekend geweest is. Dat is niet alleen een vorm van elementaire beleefdheid, het draagt ook bij aan een aangenamere sfeer op het werk. Met uw collega’s breekt u het ijs en voor u het weet ontdekt u waar mensen mee bezig zijn en wat hen beroert. Niet professioneel? We merken dat werk en privé zich vaak met elkaar vermengen en als mensen zichzelf kunnen zijn en blijven op het werk, dat de rest ook makkelijker volgt.

2. Neem de tijd om interesses en levensstijl te ontdekken bij elkaar

Door de interesses en levensstijl van uw collega’s te ontdekken, ontdekt u ook hun verborgen talenten. Vaak worden we op de werkvloer ingezet voor specifieke taken, maar mensen kunnen over het algemeen een pak meer.

3. Netwerk binnen uw organisatie

Het kan soms interessant zijn om collega’s van twee verschillende afdelingen samen naar een opleiding te laten gaan. Op die manier leren ze vanuit hun eigen achtergrond hetzelfde en kunnen ze elkaar op een creatieve en verrassende manier versterken. Organiseer evenementen waar medewerkers elkaar beter leren kennen en verzamel gezamenlijke herinneringen. Leg de herinneringen vast via sociale media of andere leuke platformen zodat u later makkelijker mensen kunt vinden voor het werk.

Binnen die nieuwe manieren van werken wordt de rol van de leidinggevende steeds belangrijker. Hij/zij zal niet langer meer de autoritaire gezagsfiguur zijn, maar evolueert naar een coach, manager en netwerker. Die evolutie is niet evident en hier kan bench learning via interne netwerken een sterk middel zijn, maar ook voor andere profielen kunnen interne intervisies een goede manier zijn om kennis uit te wisselen, om ervoor te zorgen dat de silo’s binnen de organisatie gesloopt worden en dat niet iedereen in zijn eigen hoekje oplossingen zoekt voor hetzelfde probleem.

4. Voorkom roddel en negativiteit

Het vergt oefening om niet zomaar mee te gaan in roddel en negativiteit. Denk na over welke dingen u kunt doen om roddelen zoveel mogelijk te beperken in uw nabije omgeving. Durf open feedback te geven hierover. Kennis delen in een atmosfeer van negativiteit verloopt heel vijandig en bitter en dat moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Communiceren op de werkvloer vereist soms een assertieve houding, maar de grens tussen assertiviteit en agressiviteit is soms heel dun. Enkele basisregels rond interpersoonlijke communicatie zijn daarom niet overbodig. Zeggen wat u bedoelt en luisteren naar hetgeen de ander zegt, lijken vanzelfsprekend, maar al te vaak worden die zaken vergeten.

5. Doe mee met de groep

Er is niets zo dodelijk dan het organiseren van evenementen waar geen kat op af komt of waarvoor geen enthousiasme getoond wordt om deel te nemen. Veel mensen vergeten dat er achter de organisatie hardwerkende collega’s zitten, die het beste voor hebben met de organisatie. Het is niet alleen kwetsend om uw kat te sturen, het zorgt ook voor een isolement op de werkvloer later. Een beetje moeite doen om toch deel te nemen en constructief mee feedback te geven om bijeenkomsten zo goed mogelijk te organiseren, helpt iedereen vooruit.

Dat geldt niet alleen voor grotere evenementen op het werk, maar ook voor de dagelijkse vergaderingen. Het systematisch te laat komen of zich verontschuldigen geeft een zeer negatieve perceptie op termijn. Van zodra u een reputatie opbouwt van ‘het interesseert me niet’, zal de info ook minder gedeeld worden. De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat de vergadercultuur ‘redelijk’ blijft. Evenementen, vergaderingen en andere overlegmomenten moeten in verhouding georganiseerd worden en ze dienen bij uitstek om kennis te delen en informatie uit te wisselen. Zo wordt de neiging of drang om deel te nemen aan die momenten alleen maar gestimuleerd en de kans op een efficiënte kennisdeling groter.

Auteur: Filip Callewaert (ed.)

Dit artikel is afkomstig uit onze publicatie Maak plaats voor kenniswerk.

Ook interessant

Personeel

Werken met de SWOT-analyse - 3de editie

Simonne Vermeylen

Bestel

Personeel

Vergadertechnieken - Vergaderen is (geen) kinderspel

Jos Huypens
Joke Renneboog

Bestel

Bestuur & organisatie, Personeel

Instrumentenmap kwaliteitszorg en zelfevaluatie. Praktisch aan de slag in lokale dienstencentra

Ruud Bourmanne
Inge Soens

Bestel

Personeel

Black Belt - Lean in zorg en welzijn

Hans Crampe
Luc De Muynck

Bestel

Opleiding & vaardigheden

07 Oct

Opleiding: Gekonkelfoes in organisaties: Waarom roddelen niet zo onschuldig is

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 85

Schrijf u in