Menu

Digitale nieuwsbrieven: doe eens een de A/B-test

Bij een A/B-test test u minstens twee versies van uw nieuwsbrief, om te onderzoeken wat het best werkt bij uw doelpubliek.

29-10-2019 - door Kristof D'hanens

Er zijn twee grote principes bij zo’n A/B-test:

1. Trek nooit conclusies na één test, maar test meerdere keren dezelfde parameter;

2. Pas maar één parameter aan per versie die u test.

Een A/B-test kunt u in principe op elke mogelijke parameter van uw nieuwsbrief toepassen. Hierbij een aantal veelgebruikte parameters ter inspiratie:

1. Onderwerpregel

U kiest twee onderwerpregels en stuurt titel A naar 10% van uw lezers en titel B naar nog eens 10% van uw lezers. De overige 80% krijgen later die dag de titel die het beste scoorde.

2. Tijdstip

De ene helft van uw lezers krijgt de nieuwsbrief op tijdstip A, de andere helft krijgt de nieuwsbrief op tijdstip B. Als u dit een aantal keer herhaalt, kunt u op termijn achterhalen wat het beste tijdstip is voor uw doelgroep om de nieuwsbrief te lezen.

3. Afzender

Verander de afzender en kijk of bijvoorbeeld een persoon of een organisatie ervoor zorgt dat meer of minder mensen uw nieuwsbrief opendoen.

4. Call to action

In mailings kunt u de plaats van uw actieknop laten variëren. Of de kleur. Of het precieze commando. Levert ‘Schrijf je in’ bijvoorbeeld meer clicks op dan ‘Meer info’? Ook hier kunt u de variaties testen op 10% van uw lezers, om de rest nadien de versie te sturen die het best werkt.

5. Inhoud

In uw nieuwsbrief zelf kunt u gaan spelen door pakweg de volgorde van de berichten om te draaien, een foto links of rechts van de tekst te zetten en te checken of dat invloed heeft op het klikgedrag van uw lezer.

Meer informatie? Check dan onze publicatie Digitale nieuwsbrieven.

Ook interessant

Communicatie & informatie

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.

Bart Derison

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Goedzoeker of goudzoeker

Nicole Vranken

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

2020 - Het visuele netwerk

Christophe Ruys

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Informatieveiligheid en cybersecurity duiden via film

Marc Vael

Bestel uw printeditie