1. Bepaal heldere en concrete doelstellingen
Bepaal eerst wat je wil bereiken met je online-ambassadeurs. Waarom wil je medewerkers inschakelen in je sociale mediastrategie? Bepaal je doelen en maak ze concreet zodat je nadien ook kunt evalueren of het vooropgestelde doel behaald is.
2. Werk rond thema’s
Maak op basis van jouw doelen een lijst met thema’s waarmee je als organisatie geassocieerd wilt worden. Mensen zijn geen marketingkanaal, maar helpen graag mee aan een positieve actie. Zeker in de sociale sector. Help hen door jouw doelen helder te maken en thema’s te bepalen.
3. Betrek je medewerkers
Pas als de doelstellingen en thema’s voor de organisatie duidelijk zijn, ga je op zoek naar medewerkers die je hierbij kunnen helpen. Wie is expert binnen een bepaald thema? Wie is al actief op sociale media of heeft een groot netwerk? Wie engageert zich graag voor de organisatie?
4. Breng de buitenwereld in kaart
Bepaal wie je doelgroep is en op welke kanalen je hen kunt bereiken. Welke kanalen gebruiken ze? Wie praat daar over die onderwerpen of thema’s? Help jouw medewerkers te connecteren met hen en bouw je netwerk uit.
5. Ondersteun medewerkers
Breng je medewerkers op het juiste kennisniveau voor de sociale mediakanalen waar je doelgroep zit. Geef hen bovendien tips over hoe ze je kunnen helpen. Voorzie hun profiel van een professionele foto; je kunt dit doen met tutorials of door iemand in de organisatie zijn ervaringen te laten delen.
6. Engageer
Breng je ambassadeurs samen en betrek hen in het proces. Moedig hen aan en bedank hen voor wat ze doen. Geef hen de vrijheid te delen wat relevant lijkt voor hun netwerk en motiveer hen zelf inhoud te maken. Investeer in sociale mediaopleiding zodat ze weten hoe ze dit kunnen doen.
7. Meten is weten
Meet succes. Na 6 maanden check je of je jouw SMART-doelen bereikt hebt. Kunnen er een aantal aanpassingen aan je ambassadeursplan worden gemaakt?