Menu

Welke soort content op welk kanaal?

Wat zet je op Facebook en Instagram? En wat op Twitter? En voor welke content gebruik je LinkedIn?

13-05-2020 - door Nadja Desmet

Facebook

Op Facebook kun je heel wat verschillende soorten content plaatsen: foto, video, diashow, poll, GIF, enzovoort. Content online plaatsen op Facebook doe je gewoon via de ‘statusupdate’ van je profiel of pagina, daar waar je ziet staan ‘schrijf een bericht’.

Naast foto/video zie je dat je nog heel wat extra kunt publiceren. Je kunt bijvoorbeeld een non-profitorganisatie rechtstreeks vanop je Facebookpagina steunen. Je kunt aanbiedingen de wereld insturen. Of je kunt een ‘kijk-feestje’ organiseren. Dat laatste is ook een weinig gebruikte functie, waarbij je aan je volgers vraagt om samen met jou video’s te becommentariëren. Een beetje zoals je vroeger samen met familie naar tv keek en commentaar gaf op wat je zag.

Voor organisaties blijft Facebook een interessant  communicatiemiddel omdat je al die verschillende soorten content kunt delen.

Net zoals op heel wat andere sociale mediakanalen kun je ook Stories of verhalen toevoegen aan Facebook. Dat is een post die na 24 uur automatisch verdwijnt. Een Story toevoegen op Facebook doe je (op computer) door op het plusje in je profielfoto te klikken.

Instagram

De content die je op Instagram kunt toevoegen is veel beperkter dan op de andere sociale mediakanalen. Je kunt aan je tijdlijn enkel foto’s en video’s toevoegen. Je kunt wel altijd een (lange) tekst toevoegen aan je foto of video, maar zonder foto of video kun je niks plaatsen. Die foto’s en video’s kun je toevoegen aan je profiel zodat deze dan op de tijdlijn van je volgers komen.

Wat kun je als persoonlijke account niet toevoegen aan Instagram: linken, het rechtstreeks steunen van non-profitorganisaties, enzovoort. Instagram houdt het simpel als het om soorten content gaat. Het leuke aan Instagram is evenwel dat je een leuke filter kunt plaatsen op al je foto’s en video’s. Hierdoor kun je van je foto een ‘picture perfect’ maken.

De Story functie op Instagram is erg populair, maar deze content blijft slechts 24 uur beschikbaar. Wil je dat jouw verhaal langer beschikbaar blijft, dan kun je er een hoogtepunt of highlight van maken. Dit verschijnt dan bovenaan jouw profiel. Op je verhaal kun je een poll delen, een vraag stellen, tekstberichten schrijven, donaties vragen voor non-profitorganisaties, GIF’s toevoegen, iemand vermelden, je locatie delen, hashtags aan je bericht toevoegen, een countdown instellen, een quiz houden, enz.

Met een zakelijk account en meer dan 10.000 volgers kun je zelf vanuit jouw Story of verhaal een link delen met jouw volgers; een simpele swipe naar boven en de link wordt geopend. Video’s kunnen bovendien ook toegevoegd worden aan de nieuwe functie IGTV of Instagram TV. Met deze nieuwe functie wil Instagram de strijd aangaan met YouTube. Op Instagram TV kun je langere video’s uploaden. Je kunt teasen naar je video op je Instagramprofiel. Accounts met Instagram TV hebben dit op een apart tabblad staan.

Heb je een perfecte foto of video? Leuke filter op geplaatst? Vergeet dan zeker niet een tekstje bij je foto te plaatsen. Kort of lang? Daar is niet iedereen het over eens. Experimenteer zeker ook eens met een lange tekst, om te zien hoe je volgers erop reageren. Vergeet zeker ook niet om hashtags toe te voegen. Hashtags zorgen ervoor dat je foto of video komt opduiken in de zoekresultaten in Instagram. Wil je gevonden worden? Zorg dan dat je profiel op openbaar staat!

Twitter

Twitter wordt vaak gebruikt voor snelle nieuws-updates en om al even snelle opinies de wereld in te sturen en die behoeven niet altijd een foto of video. De basis van Twitter is en blijft nog altijd de tekst-updates. Ooit moesten we ons op Twitter beperken tot 140 tekens, maar dat is dus opgetrokken tot 280. Ook hier worden vaak hashtags toegevoegd aan de updates.

Toch is het bij Twitter ook mogelijk om nog extra content toe te voegen. Zo kun je een foto, video, live-video, live-podcast of poll toevoegen aan je post. Dat zorgt alvast voor wat welgekomen afwisseling in de Twittertijdlijn die vooral bestaat uit korte tekstjes. Je kunt bovendien ook GIF’s toevoegen aan je berichten en op smartphone kun je je locatie toevoegen aan jouw tweet.

LinkedIn

LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk. Dit heeft ook gevolgen voor de content die je hierop post. Twitter en Facebook zijn twee sociale mediakanalen waarop veel soorten content kan gepost worden terwijl dit bij LinkedIn niet het geval is. Bedenk welke content LinkedIn-gebruikers relevant vinden en pas je contentplanning aan. Op LinkedIn is vooral bedrijfsinformatie interessant. Content over de voortgang van de organisatie of ontwikkelingen in de markt passen goed bij het zakelijke karakter van dit sociale mediakanaal.

Verder kunnen posts waarin verschillende werknemers hun ervaringen delen interessant zijn voor potentiële collega’s. Zo zouden werknemers in een korte video kunnen vertellen wat ze het leukst vinden aan hun baan of aan de organisatie. Dit geeft de organisatie een gezicht en verlaagt de drempel voor potentieel geïnteresseerden om in contact te treden met het bedrijf.

Wat kan op LinkedIn? Werkgerelateerde content:

  • Foto’s van projecten;
  • Blogposts met tips of nieuwe ontwikkelingen;
  • Interessante en vooral relevante artikels;
  • Informatie rond netwerkevents;
  • Vacatures;
  • Informatie over het bedrijf, producten en diensten;
  • Nieuwigheden, welkom aan nieuwe collega’s,...

Onthoud dat LinkedIn zich richt op de professionele markt. Mensen willen jouw LinkedIn-pagina of jouw persoonlijk profiel volgen omdat dit professioneel een meerwaarde is voor hen. Dit doe je door interessante content te posten waarin mensen interesse hebben en door waarde te creëren en te delen.

Op LinkedIn heb je de luxe om blogberichten of artikelen via het platform op te stellen. Zo hebben wij van Socialemediaburo.be een jaarlijks onderzoek naar het sociale mediagebruik van lokale besturen en delen we de resultaten op LinkedIn met een blogpost.

Heb je een productieve meeting achter de rug? Ook dit past op LinkedIn. Of deel een project waarmee je momenteel bezig bent. Dit biedt een blik achter de schermen aan jouw collega’s en ruimer netwerk. Het hoeft natuurlijk niet altijd werkgerelateerd te zijn! Heb je een interessant (kranten-)artikel gelezen? Dan kun je hier zeker de URL of een foto van delen op LinkedIn. Zeker als dit tot jouw vakgebied behoort.

Meer informatie? Check dan onze publicatie Iedereen contentcreator op sociale media. Met de smartphone aan de slag! (pakket van 5) 

Ook interessant

Communicatie & informatie

Met elkaar spreken is (geen) kinderspel

Jos Huypens

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Informatiestandaarden

Jan Van Hee

Bestel uw printeditie

Communicatie & informatie

Fondsen werven is geen kinderspel

Jos Huypens

Bestel uw printeditie

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie, Omgeving, Personeel, Politiek, Recht, Sociaal beleid & werk

Communicatie, Informatiemanagement

10 Sep

Bootcamp: Iedereen contentcreator!

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 197

Schrijf u in