Menu

Hoe zorg je voor geschikte foto's bij moeilijkere onderwerpen?

Als communicatieprofessional heeft iedereen het wel al eens meegemaakt: je vindt geen geschikte foto voor bij een artikel of sociale media post. Onze raad: durf het roer om te gooien! 6 algemene tips.

09-07-2020 - door Luc Van De Steene

1. Verander de rangorde. Schuif een onderwerp of thema dat wel van beeld kan worden voorzien, naar de voorgrond en pak ermee uit. Geef het betere beeld de ruimte die het verdient. Speel het uit als eyecatcher.

2. Probeer sowieso een foto te vinden. Sommige beelden zeggen meer dan duizend woorden. Is het geen idee om een minder geschikt beeld zijn eigen verhaal te laten vertellen? Een sterk beeld met onderschrift kan een echte aandachtstrekker zijn.

3. Als een onderwerp om allerlei (soms juridische) redenen moeilijk in beeld te brengen is, denk bijvoorbeeld aan de eis tot onherkenbaarheid, kan het aangewezen zijn om een fotograaf in te schakelen. Het blijft een uitdaging om ook in zulke omstandigheden toch met een creatieve oplossing op de proppen te komen.

4. Hou rekening met de hoeveelheid aan informatie in het beeld. Heeft het beeld wat tijd nodig om gelezen te worden, geef het dan de nodige ruimte. Met andere woorden: publiceer een complex beeld niet op een te klein formaat. Omgekeerd geef je een simpele pasfoto best niet al te veel plaats. De grootte van weergave verandert niets aan de beeldkwaliteit.

5. In de beeldenstorm die dagelijks op ons afkomt is de kleur overheersend. Soms zijn dat felle, schreeuwerige kleuren. Tussen alle drukte kan zwart-wit een welgekomen rustpunt zijn. Bijvoorbeeld: om het schreeuwerige effect van het typische ‘smoelenboek’ te vermijden, kan het interessant zijn om alle pasfoto’s naar zwart-wit om te zetten. Het brengt rust.

6. Sommige groepen en thema’s zijn en blijven moeilijk te illustreren. Denk aan minderjarigen, armoede, drugsgebruik, bingedrinken, psychische stoornissen, gevangeniswezen, vluchtmisdrijf, misbruik, dementie, et cetera. Het probleem is vaak dat je geen mensen in beeld kunt brengen. Dat lijkt in tegenspraak met de vuistregel die zegt: altijd mensen laten zien. Een mogelijke oplossing kan erin bestaan om een aantrekkelijke infographic te maken of om het thema te illustreren aan de hand van een filmfragment. Hou wel rekening met het auteursrecht.

Meer informatie? Check onze publicatie Werken met foto's

Ook interessant

Communicatie & informatie

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.

Bart Derison

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie

Technologie, ethiek en beleid

Bestel

Communicatie & informatie

Goedzoeker of goudzoeker

Nicole Vranken

Bestel

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel

Communicatie & informatie

Heb jij je (beleids)informatie en technologie onder controle?

Eddy Van der Stock
Roel Verhaert
Hans Mulder

Bestel

Communicatie & informatie

Open Data: opportuniteiten en uitdagingen voor lokale besturen

Nils Walravens
Mathias Van Compernolle
Pieter Colpaert
Nathalie Dumarey

Bestel