Menu

Kan een vierjarige met een twaalfjarige spelen?

In een open speelaanbod wordt er vaak flexibeler omgesprongen met de indeling van leeftijdsgroepen. In veel gevallen zijn er drie brede leeftijdsgroepen: kleuters, middengroep, tieners. Maar loopt dat eigenlijk wel vlot? En vooral: willen ze dat zelf?

20-08-2020 - door Vlaamse Dienst Speelpleinwerk vzw

Verschil tussen spelen en sporten

Er wordt gewerkt in leeftijdsgroepen om de lichamelijke en mentale capaciteiten op een gelijk niveau te zetten. De indeling in leeftijdsgroepen is belangrijk wanneer de prestatie sterk afhankelijk is van de leeftijd. Het is bijvoorbeeld niet eerlijk om een voetbalspel te organiseren met een paar grote loebassen die iedereen voorbij kunnen dribbelen. In sportclubs en scholen is de leeftijd dus een belangrijk aspect.

Bij het spelen hoeft dat aspect niet zo op de voorgrond te staan. De leeftijd is enkel oneerlijke concurrentie tijdens competitieve spelen.

Leeftijd is dus geen onoverkomelijke barrière voor samenspelende kinderen. Groepjes of kliekjes worden ook op basis van gemeenschappelijke interesses gemaakt. Het samenspelen zal zich voornamelijk richten op kinderen die dezelfde uitdaging willen aangaan. Een vierjarige kan dus perfect samenspelen met een twaalfjarige.

Zorg voor comfort

Willen jongere kinderen wel onder de voet gelopen worden door oudere kinderen? Willen oudere kinderen zich wel bezighouden met jongere kinderen? Feit is dat veel kinderen op speelinitiatieven deze keuze niet eens mogen maken. De animatorenploeg heeft in hun plaats beslist dat het beter is om apart te spelen. Getuige de dagelijkse drama’s van broers en zussen die op sommige speelpleinwerkingen niet in het zelfde groepje mogen zitten.

Kinderen zullen eerst een comfortabele positie opzoeken alvorens speelplezier na te streven. Comfort is een basiselement om in het spel betrokken te geraken. Dat werkt in twee richtingen. Eerst en vooral willen ze zich comfortabel voelen en spelen met de mensen die ze kennen. Geef kinderen dus de mogelijkheid om te kiezen met wie ze spelen.

Spelen op maat

Maar het werkt evenzeer andersom. Wanneer kinderen zich niet comfortabel voelen om mee te spelen met een bepaalde groep, zullen ze dat ook niet doen. Als ze voelen dat het spel te ruw is, buiten hun capaciteiten ligt of de uitdaging te groot is, zullen ze het comfort van een spel op hun maat opzoeken.

Wanneer een zesjarige in de boomhut begint te klauteren met de tienjarige bouwers, zal hij snel doorhebben dat het spel nog een maatje te groot is voor hem. Als er al een wetmatigheid inzit, zou het deze kunnen zijn: de jongere kinderen voelen zelf aan of ze kunnen meespelen met ouderen, de oudere kinderen bepalen of het kan of niet. Niet proberen of niet mogelijk maken is een gemiste speelkans.

Bij het gewoon spelen ondergaat een kind het spel. Bij intens spelen is het kind betrokken bij het spel. Het zit in het spel. Wanneer een kind betrokken is, kan het zich erin verliezen en er zich helemaal door laten opslorpen.

Meer informatie? Check dan de twee nieuwste publicaties van de Vlaamse Dienst Speepleinwerk: Gids tot intens spelen (2020) en Intens spelen in de praktijk (2020).

Ook interessant

Zorg & welzijn

Groenbeleving met een visuele beperking

Christian Badot
Luc Vanhoegaerden
Herman Vereycken

Bestel

Zorg & welzijn

Sociale media in de kinderopvang - cahierreeks Kinderopvang

Kristof D'hanens

Bestel

Zorg & welzijn

Europees preventiehandboek

Peer van der Kreeft
Annemie Coone
Johan Jongbloet

Bestel

Zorg & welzijn

Samen verbindt

Jurn Verschraegen
Miet Timmers
Reinhilde Peeters

Bestel

Zorg & welzijn

Trots op onze ouderenzorg

Robert Geeraert

Bestel

Sociaal beleid & werk, Zorg & welzijn

Buurtbudget

Leen Heylen
Liesbet Lommelen
Joke Coussement
Dorien Gryp

Bestel