Menu

5 tips om je collega's beter te leren kennen in tijden van thuiswerk

We geven vijf deugden om collega’s op een laagdrempelige manier beter te leren kennen. Zelfs in tijden van thuiswerken.

22-10-2020 - door Elke Wambacq, Filip Callewaert, Thomas De Spiegelaere, Anton Maes, Michaël Van Damme

1. Leer de kunst van small talk

Start jouw Microsoft Teams meeting met een eenvoudige begroeting van je collega’s en vraag hoe het weekend geweest is. Het is niet alleen een vorm van elementaire beleefdheid, het draagt ook bij aan een aangenamere sfeer op het werk. Met je collega’s breek je het ijs en voor je het weet ontdek je waar mensen mee bezig zijn en wat hen beroert.

Niet professioneel? We merken dat werk en privé zich in deze tijden vaak met elkaar vermengen en dat wanneer mensen zichzelf kunnen zijn op het werk, de rest ook makkelijker volgt.

2. Neem de tijd om interesses en levensstijl te ontdekken bij elkaar

Door de interesses en levensstijl van je collega’s te ontdekken, ontdek je ook hun verborgen talenten. Vaak worden we op de werkvloer ingezet voor specifieke taken, maar mensen kunnen over het algemeen een pak meer. Ook in deze periode komt dat sneller naar boven.

3. Netwerk binnen je organisatie

Het kan soms interessant zijn om collega’s van twee verschillende afdelingen samen een webinar te laten volgen. Op die manier leren ze vanuit hun eigen achtergrond hetzelfde en kunnen ze elkaar op een creatieve en verrassende manier versterken. Organiseer evenementen waar medewerkers elkaar beter leren kennen en verzamel gezamenlijke herinneringen. Leg de herinneringen vast via sociale media of andere leuke platformen zodat je later makkelijker mensen kunt vinden voor het werk.

Binnen die nieuwe manieren van werken wordt de rol van de leidinggevende steeds belangrijker. Die persoon zal niet langer meer de autoritaire gezagsfiguur zijn, maar evolueert naar een coach, manager en netwerker. Die evolutie is niet evident en hier kan bench learning via interne netwerken een sterk middel zijn, maar ook voor andere profielen kunnen interne intervisies een goede manier zijn om kennis uit te wisselen, om ervoor te zorgen dat de silo’s binnen de organisatie gesloopt worden en dat niet iedereen thuis in zijn eigen hoekje oplossingen zoekt voor hetzelfde probleem.

4. Voorkom roddel en negativiteit

Het vergt oefening om niet zomaar mee te gaan in roddel en negativiteit. Denk na over welke dingen je kan doen om roddelen zoveel mogelijk te beperken in je nabije omgeving. Durf open feedback te geven hierover. Kennis delen in een atmosfeer van negativiteit verloopt heel vijandig en bitter en dat moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

Communiceren op de werkvloer vereist soms een assertieve houding, maar de grens tussen assertiviteit en agressiviteit is soms heel dun. Thuiswerken bemoeilijkt dat nog meer. Enkele basisregels rond interpersoonlijke communicatie zijn daarom niet overbodig. Zeggen wat je bedoelt en luisteren naar hetgeen de ander zegt, lijken vanzelfsprekend, maar al te vaak worden die zaken vergeten.

5. Doe mee met de groep

Er is niets zo dodelijk dan het organiseren van digitale evenementen waar geen kat op af komt of waarvoor geen enthousiasme getoond wordt om deel te nemen. Veel mensen vergeten dat er achter de organisatie hardwerkende collega’s zitten die het beste voor hebben met de organisatie. Het is niet alleen kwetsend om je kat te sturen, het zorgt ook voor een isolement op de werkvloer later.

Een beetje moeite doen om toch deel te nemen en constructief mee feedback te geven om bijeenkomsten zo goed mogelijk te organiseren, helpt iedereen vooruit. Dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld digitale aperitief momenten, maar ook voor de dagelijkse vergaderingen. Het systematisch te laat komen of zich verontschuldigen geeft een zeer negatieve perceptie op termijn. Van zodra je een reputatie opbouwt van ‘het interesseert me niet’, zal de info ook minder gedeeld worden.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat de vergadercultuur ‘redelijk’ blijft. Zeker in digitale tijden moeten meetings in verhouding georganiseerd worden en moeten ze dienen om kennis te delen en informatie uit te wisselen. Zo wordt de neiging of drang om deel te nemen aan die momenten alleen maar gestimuleerd en de kans op een efficiënte kennisdeling groter.

Meer informatie? Check onze publicatie Maak plaats voor kenniswerk

Ook interessant

Personeel

Burn-Out en Leiderschap

Sonja Reckers

Bestel

Personeel

De kracht van zelfsturende teams

Daan Sorgeloos
Guido Maes
Toon Torbeyns
Carla Arp

Bestel

Personeel

Gekonkelfoes in organisaties

Nele Verrezen

Bestel

Personeel

Werken met de SWOT-analyse - 3de editie

Simonne Vermeylen

Bestel

Personeel

Beïnvloeden van het proces van kwaliteitsmanagement | 2de editie

Theo Wijnen

Bestel

Personeel

Intervisie

Stef Herman

Bestel