Menu

Moet ik op al mijn sociale media kanalen dezelfde content plaatsen?

Een fout die veel organisaties maken, is exact dezelfde content op al hun kanalen posten, en liefst nog tegelijk ook. Het is een begrijpelijke keuze, maar in strategisch opzicht pakt u het best anders aan.

24-09-2020 - door Kristof D'hanens, Brecht Vanderstraeten

Een fout die veel organisaties maken, is exact dezelfde content op al hun kanalen posten, en liefst nog tegelijk ook. En dat kunnen we begrijpen, want technisch gezien is het niet zo moeilijk met tooltjes als Buffer of Hootsuite. En het spaart natuurlijk tijd uit.

De vraag is of het strategisch slim is? Elk netwerk heeft eigen wetten en regels, een ander doelpubliek, andere mogelijkheden... waardoor je eigenlijk nooit met hetzelfde bericht op al die netwerken kunt scoren. Het beste is om per sociaal netwerk een strategie te
ontwikkelen en zoveel mogelijk verschillende content te posten.

Bij I Like Media leggen we op Facebook bijvoorbeeld de focus op tips en inspiratie. Op Instagram zetten we in op sfeerbeelden en een blik achter de schermen. Op Linkedin ligt de nadruk meer op corporate communicatie: een nieuwe opleiding, een nieuwe trainer, een blogpost die we geschreven hebben...

Uiteraard zul je al eens een onderwerp hebben waar je op meerdere sociale netwerken iets mee wil doen. Maar dan denk je best na over een andere aanpak. Als je een vacature wil delen, dan kun je hetzelfde onderwerp telkens anders inzetten, aangepast aan het specifieke platform. Bijvoorbeeld een link naar een vacature op Linkedin, op Instagram een fotoreeks die toont wat de job inhoudt, en op Facebook een afscheidsfilmpje van de collega die vertrekt en een opvolger zoekt.

Alleen zo blijft de interactie hoog genoeg op al die kanalen om gezien te blijven worden. Want alleen als je volgers met je sociale media in interactie gaan, blijven ze je berichten zien. Anders worden die niet meer getoond. En je volgers gaan natuurlijk niet exact hetzelfde bericht op je verschillende kanalen gaan liken.

Tip: Natuurpunt

Natuurpunt is actief op Facebook, Instagram en Twitter. En op elk van die kanalen schuiven ze een duidelijke communicatiestrategie naar voren die perfect past in het DNA van de organisatie:

  • Twitter: beleid, wetgeving en lobbying
  • Facebook: tips en eigen werking
  • Instagram: knappe natuurfoto’s 
Meer informatie? Check dan onze gloednieuwe publicatie Scoren met creatieve content op sociale media.

Ook interessant

Communicatie & informatie

Later word ik strateeg

Philippe De Vries
Maarten Debecker

Bestel

Communicatie & informatie

Scoren met creatieve content op sociale media

Kristof D'hanens
Brecht Vanderstraeten

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie, Cultuur & vrije tijd, Omgeving

Civic Crowdfunding, een handboek voor Changemakers

Growfunding

Bestel

Communicatie & informatie

Werken met foto's

Luc Van De Steene

Bestel

Communicatie & informatie

Wegwijzer bibliotheken en documentatiecentra | Print + digitaal met abonnement

Bestel

Communicatie & informatie

Iedereen contentcreator op sociale media. Met de smartphone aan de slag! (pakket van 5)

Nadja Desmet

Bestel