Menu

Bloggen: hoe begin je ermee?

Wat is een blog en waarom kiezen organisaties en mensen om te bloggen? En hoe ga je er concreet mee aan de slag?

23-10-2020 -

Een blog of weblog is een soort website die geregeld vernieuwd wordt en waarop de berichten in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen. Bezoekers kunnen reageren op die berichten en verspreiding van de inhoud via RSS is standaard voorzien. Weblogs worden onderverdeeld naar inhoud, bijvoorbeeld shockblogs, nieuwsblogs en lifelogs, of naar type, bijvoorbeeld fotoblogs, vlogs (video) en podcasts (audio).

Waarom bloggen?

Meestal kiest een organisatie voor een blog om op die manier actuele informatie te verstrekken aan haar bezoekers. Daarbij wordt dikwijls gemikt op de participatie van die bezoekers door reactie uit te lokken. Een blog kan ook opgezet zijn om onderling ervaringen uit te wisselen, bijvoorbeeld tussen de leden van een samenwerkingsverband. Sommige bibliotheekmedewerkers en informatiebemiddelaars onderhouden een blog om zich persoonlijk te uiten en schrijven dan ook afwisselend over gebeurtenissen in hun beroeps- en privéleven.

Sinds 2019 beschikken de openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel via een gedeeld websiteplatform over een eigen website. Veel bibliotheekblogs hebben daardoor plaatsgemaakt voor die nieuwe website waarin een luik voor nieuws over de diensten, weetjes over de collectie en berichtgeving rond activiteiten is opgenomen.

Hoe van start gaan met een blog?

Doelstelling en doelgroep bepalen

Zoals bij elk project moet er eerst nagedachtworden over de doelstelling en de doelgroep van de blog. Wat wil je met je blog bereiken? Wordt het een promotiekanaal? Wil je via je blog in dialoog gaan met je publiek? Is de blog enkel voor intern gebruik bestemd? Richt hij zich tot jongeren, volwassenen of ouderen?

Domeinnaam kopen

De domeinnaam is het unieke webadres of de URL waarop je blog te vinden zal zijn. Het startpunt voor .be, .vlaanderen en .brussels domeinen is DNS Belgium. Daar kun je nagaan of het gewenste domein nog beschikbaar is. Zo ja, kies dan tussen een van de vele agenten bij wie je de domeinnaam kunt registreren. Afhankelijk van de gekozen agent kost een domein doorgaans tussen de 5 en 30 euro per jaar. Ook voor andere domeinen, bijvoorbeeld .com, .org, .net of .info, kun je bij tal van (internationale) agenten terecht.

Hosting zoeken

Je dient ook een thuis te zoeken voor je blog, hosting of webruimte genaamd. Dikwijls kan dit bij degene bij wie je het domein registreert. Neem bij de keuze voor een hostingbedrijf volgende zaken in overweging:

  • Hoeveel webruimte krijg je aangeboden? Dat kan gaan van 20 MB tot ‘unlimited webspace’. Als je van plan bent om een aantal muziekfiles en/of tal van (bewegende) beelden in je blog op te nemen, dan is 20 MB onvoldoende.
  • Verschijnt er reclame op je blog? Is dit onder de vorm van een banner, popup…? Komt de reclame op elke pagina of enkel op de homepage?
  • Hoeveel dataverkeer is toegestaan? Met andere woorden, hoeveel verkeer mogen de bezoeken aan je blog teweegbrengen? Bij een toegelaten verkeer van bijvoorbeeld 500 MB per maand kun je ongeveer 15.000 keer een pagina aanbieden aan een bezoeker.
  • Welke (script)talen worden ondersteund? Voor een blog zijn meestal PHP en MySQL vereist.

Een gratis webhost die op alle punten goed scoort, bestaat niet (lang meer). Als je bijvoorbeeld een onbeperkte hoeveelheid webruimte krijgt, dan word je hoogstwaarschijnlijk opgezadeld met een storende reclamebanner. Lees in elk geval steeds de FAQ-, help- of supportpagina na vóór je begint. In ieder geval scoren de betalende alternatieven beter, niet in het minst op het gebied van stabiliteit: gratis diensten hebben al eens last van overbelaste servers, trage verbindingen of dagenlange storingen.

Denk ook aan garanties wat back-up en beveiliging betreft, en de technische ondersteuning die je krijgt in geval van problemen. Hoe groter je behoeften zijn, hoe groter de kans dat je alleen maar betalende diensten zal vinden. Een degelijke hosting heb je vanaf ongeveer 100 euro per jaar.

Software kiezen en installeren

Er bestaat verschillende software waarmee je een weblog kunt opzetten: Movable Type, Drupal … Meest gebruikt is de flexibele opensourcesoftware WordPress.org. Bij een aantal  hostingbedrijven is voor WordPress.org bovendien een eenvoudige ‘one-click installation’ procedure voorzien.

Bij Blogger krijg je domeinnaam, hosting en software all-in-one en dat gratis en voor niets. Uiteraard moet je dan de beperkingen van het systeem erbij nemen en heb je iets minder vrijheid om alles naar eigen wens aan te passen. WordPress.com is een gelijkaardig all-in-one alternatief.

Blog inrichten

Als je HTML en CSS kent, kun je gemakkelijk je blog naar eigen smaak aanpassen. Ook via de ingebouwde WYSIWYG-editors kun je lay-outingrepen uitvoeren op het gebied van kleuren, schikking, banners, enzovoort. Om berichten te schrijven en reacties te beheren hoef je geen codeertalen te kennen. Dat kan allemaal rechtstreeks in de administratiemodule die via een webbrowser toegankelijk is.

Daarnaast kun je op aparte, statische pagina’s zo veel informatie kwijt als gewenst, bijvoorbeeld contactgegevens en openingsuren. Blogsoftware zoals WordPress en Blogger laten toe om je blog zo op te bouwen dat het vormelijke verschil met een klassieke website minimaal is.

Blog verfraaien met embedded media & widgets

Embed betekent letterlijk ‘insluiten’. Via een stukje gekopieerde HTML-code kun je bijvoorbeeld een YouTubefilmpje of een kaart van Google Maps op je blog weergeven. Via widgets, ook wel eens gadgets, add-ons of plug-ins genoemd, kun je externe toepassingen binnen je blog laten draaien, bijvoorbeeld een chatfunctie, de publiekscatalogus of een fotoreeks uit Instagram.

Microblogs

Microbloggen staat voor het posten van korte teksten, interessante links, afbeeldingen, quotes, video’s en muziek. Via een zogenaamde bookmarklet kan de microblogger vanuit zijn webbrowser gemakkelijk inhoud delen op zijn microblog. Een dienst zoals Tumblr biedt hiertoe een eenvoudige en intuïtieve interface.

Het populairste microblogplatform is ongetwijfeld Twitter. Gebruikers kondigen aan wat ze doen, stellen vragen aan hun volgers en delen updates van de Twittercontacten waarop ze geabonneerd zijn. Het voordeel van microblogs is dat ze qua gebruik erg laagdrempelig zijn, maar gezien de beperkte mogelijkheden zijn ze minder geschikt om er een omvattend online communicatiekanaal mee uit te bouwen.

Auteur: Eva Simon 

Meer informatie? Check onze publicatie Wegwijzer bibliotheken en documentatiecentra

Ook interessant

Communicatie & informatie

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.

Bart Derison

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie

Technologie, ethiek en beleid

Bestel

Communicatie & informatie

Goedzoeker of goudzoeker

Nicole Vranken

Bestel

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel

Communicatie & informatie

Heb jij je (beleids)informatie en technologie onder controle?

Eddy Van der Stock
Roel Verhaert
Hans Mulder

Bestel

Communicatie & informatie

Open Data: opportuniteiten en uitdagingen voor lokale besturen

Nils Walravens
Mathias Van Compernolle
Pieter Colpaert
Nathalie Dumarey

Bestel