Menu

De vier C's waarmee je rekening moet houden op sociale media

Iedereen die in de jaren negentig een boek over marketing heeft opengeslagen, kreeg het model van de 4 P’s op zijn bord. Het was de heilige graal van elke marketeer: promoot een product, met de juiste prijs, op de juiste plaats en je hebt altijd succes. Maar is dat dertig jaar later nog steeds de uitgelezen manier om jouw organisatie te promoten?

17-12-2020 - door Kristof D'hanens, Brecht Vanderstraeten

Het model van de 4 P’s is op zich niet slecht, maar werkt vooral als je denkt in termen van klassiek adverteren en reclame maken (affiches, reclamespots op radio of televisie, online ads).

Dat model werkt helaas niet als je het toepast op sociale media. Je checkt je sociale media niet om producten en activiteiten aangeprezen te krijgen, maar om je te ontspannen, je persoonlijke contacten online te onderhouden en te weten wat er in de wereld aan het gebeuren is.

Je vertrekt op sociale media dus beter niet vanuit de 4 P’s, maar vanuit de 4 C’s.

1. Connection

Sociale media heeft een sociale dimensie. Omdat algoritmes er de plak zwaaien, is gezien worden niet genoeg. Op sociale media ga je als organisatie de dialoog aan met je doelpubliek. En je doet er in je posts dus alles aan om interactie uit te lokken.

2. Community

Op sociale media is het groepsgevoel heel belangrijk. ‘Wij zijn allemaal fan van deze muziekgroep’, ‘Wij wonen allemaal in deze stad’ of ‘Wij zijn allemaal klant bij die bakker’. Door dat groepsgevoel te stimuleren, kun je ervoor zorgen dat je doelpubliek een hechtere band krijgt met jouw organisatie, en dus sneller geneigd is om effectief in interactie te gaan.

3. Context

Interactie uitlokken lukt maar als je de juiste netwerken inzet, de juiste tone of voice gebruikt en je content op het juiste moment laat opduiken in de startpagina van je volgers.

4. Content

En dat brengt ons bij de belangrijkste C: die van content. Welke online inhoud sluit thematisch goed aan bij de interesses van je doelpubliek en past bij jouw organisatie? Daar draait het allemaal om. Wie het internet afspeurt, zal merken dat er meerdere modellen met 4C’s bestaan, waarin soms ook continuity, creativity of collaboration opduikt. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is de C van content.

Meer informatie? Check onze publicatie Scoren met creatieve content op sociale media

Ook interessant

Communicatie & informatie

Informatieveiligheid en cybersecurity duiden via film

Marc Vael

Bestel

Communicatie & informatie

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.

Bart Derison

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie

Technologie, ethiek en beleid

Bestel

Communicatie & informatie

Goedzoeker of goudzoeker

Nicole Vranken

Bestel

Communicatie & informatie

Webcare

Lie Lauwers

Bestel

Communicatie & informatie

Heb jij je (beleids)informatie en technologie onder controle?

Eddy Van der Stock
Roel Verhaert
Hans Mulder

Bestel