Menu

Wat is een contentmanagementsysteem?

Geen enkele organisatie kan nog zonder website, of het nu gaat om een profit, non-profit of openbare organisatie. Vandaag heb je bovendien geen ICT-specialist meer nodig om een website op poten te zetten. Zonder al te veel technische kennis kun je tenslotte informatie publiceren op het web via een contentmanagementsysteem. Maar wat is dat precies?

06-07-2021 - door Jan Van Hee

Een contentmanagementsysteem (CMS) is een softwaretoepassing, meestal een web applicatie,

die het mogelijk maakt om eenvoudig en zonder veel technische kennis informatie op het internet (of een intranet) te publiceren. Die digitale inhoud kan de vorm hebben van tekst, multimedia of elk ander type bestand. Met een goed contentmanagementsysteem kun je zelf relatief veel wijzigen en bijsturen aan de website zonder dat er ontwikkelwerk nodig is. Het is ook mogelijk om verschillende gebruikersrollen voor het contentmanagementsysteem te bepalen waarbij bijvoorbeeld bepaalde medewerkers enkel hun eigen pagina kunnen wijzigen. Het is aan te bevelen dat er maar één persoon (de zogenaamde administrator) is die de mogelijkheid heeft om de navigatie en de structuur van de gehele website te wijzigen.

Voor de komst van de contentmanagementsystemen zou je een statisch HTML-bestand moeten schrijven en dit naar je server moeten uploaden. Met een CMS kun je gewoon schrijven in een interface en mediabestanden makkelijk opladen. Meer dan de helft van alle 1.234.228.567 websites online gebruikt een CMS. De andere helft zijn andere vormen van dynamische webpagina's, die bijvoorbeeld op maat gebouwd werden met behulp van coderingstalen zoals PHP, ASP, JSP en Ruby. Daarnaast vind je nog de restanten van de vele vergeten statische websites van vroeger.

Het begrip CMS had een decennium geleden een iets bredere betekenis dan vandaag. Oorspronkelijk was de term bedoeld voor alle systemen die content beheren op interne en externe netwerken. Nu is de betekenis verengd tot webapplicaties om dynamische websites te beheren. In de wandelgangen durven scherpslijpers en puristen nog een onderscheid te maken tussen een CMS, een WCMS (Web Content Management System) en een ECM(S) (Enterprise Content Management System), die alle inhoud van een organisatie beheren, al dan niet beschikbaar gesteld via de website.

Dergelijke systemen zorgen uiteraard voor een grote efficiëntiewinst binnen de organisatie, niet alleen door de contentcreatie en -beheer te verdelen over verschillende medewerkers, maar ook door onnodige klantcontacten te vermijden door relevante informatie en veelgestelde vragen online beschikbaar te stellen.

Zo’n digitaal platform is dus niet langer een ‘nice to have’-visitekaartje, het is vooral de noodzakelijke aanwezigheid van de organisatie in de digitale wereld. Zonder website geen identiteit, zonder identiteit geen bestaansreden. Daarnaast is het natuurlijk het belangrijkste marketinginstrument van de organisatie, door:

• de naamsbekendheid te verbeteren;

• het verkeer naar de juiste pagina’s toe te leiden;

• het genereren van leads en contacten;

• de content te laten delen via sociale media en andere websites.

Meer informatie? Check onze publicatie Content Management.

Ook interessant

Communicatie & informatie

Allemaal digitaal?

Ilse Mariƫn
Sara Van Damme

Bestel

Communicatie & informatie

Sociale media

Jan Van Hee

Bestel

Communicatie & informatie

De interactieve overheid

Bart Noels

Bestel

Communicatie & informatie

Analoog of digitaal? Inclusief communiceren in de internetsamenleving

Eric Goubin

Bestel

Communicatie & informatie

De website

Rosemie Callewaert

Bestel

Communicatie & informatie, Onderwijs

Sociale media op school

Kevin De Ridder
Jacques Verleijen

Bestel