Menu

Het belang van spelend leren

Een gezelschapsspel spelen is van alle tijden en voor alle leeftijden. Tegenwoordig hoor je vaak dat volwassenen afspreken voor een spelletjesavond. Het spelen bij kinderen is echter de afgelopen twintig jaar helemaal veranderd.

15-07-2021 - door Bjorn Rondags, Britt Salaets

Gamen, zowel op PlayStation, Xbox of pc, winnen steeds meer aan populariteit. Toch blijven de ‘oude’ bord- en kaartspellen populair. Deze spellen zijn echter meer dan een plezierig momentje of een tijdverdrijf. Het spelen van een spel zorgt er namelijk voor dat een kind zich op verschillende vlakken kan ontwikkelen. Het leuke aan dergelijke spellen is dat het kind zich er vaak niet van bewust is dat het aan het leren is, terwijl dat wel degelijk het geval is. Uiteraard is het van belang dat het speelgoed aansluit op de leeftijd/vaardigheden van het kind.

Door te spelen ontwikkelt het kind zich onder andere op de volgende vlakken:

  • Sociaal – emotioneel: elkaar leren kennen – rekening houden met elkaar – conflicten oplossen – onderhandelen – discussiëren – taalontwikkeling – omgaan met winst en verlies – beurt afwachten – initiatief nemen
  • Motorisch: fijne motoriek (bv. het vastnemen van een pion) – de grofmotorische vaardigheden (bv. de lichaamsbewegingen bij Twister)
  • Cognitief: vooruitdenken – anticiperen – concentreren – zelfstandig nadenken
  • Maar zeker ook: creativiteit om te komen tot oplossingen – uitgedaagd worden om out of the box te denken – levenskwaliteit door plezier

Tips bij het aanpassen van het spel:

  • Hou het simpel. Zo weinig mogelijk regels.
  • Bewaar de balans tussen geluk en strategie, tussen plezier en uitdaging.
  • Creëer een competitiegevoel, zo maken kinderen sneller en liever de oefeningen, die op een papier vaak minder uitdagend lijken.
  • Denk goed na over de groepssamenstelling. Een homogene groep betekent minder differentiëren in de oefeningen. Bij een heterogene groep zullen kinderen dan weer veel meer van elkaar leren.

Spel hoeft dus niet alleen gebruikt te worden om de cognitieve ontwikkeling ontwikkeling te bevorderen. Het wordt dan ook gezien als een belangrijke ondersteunende activiteit, waarbij kinderen nieuwe vaardigheden en inzichten leren die ze later kunnen inzetten in het dagelijks leven. Je moet zeker geen honderd spellen in de klas of in huis halen om alle vaardigheden te oefenen. Het is eerder tegenovergesteld.

Door het spelmateriaal van één spel op verschillende manieren te gebruiken, kan je verschillende doelen oefenen. Zo kan je met UNO niet alleen kleur- en cijferherkenning oefenen, maar mits enkele aanpassingen kan je er ook sommen en maaltafels mee trainen (automatiseren). Op zo’n manier kan het kind spelend leren. Want als een kind moet kiezen tussen de maaltafels op een papier oefenen of via een spel, zal de meerderheid kiezen voor het tweede. Dus: speel het eens anders!

Meer informatie? Check onze publicatie Speel het eens anders!

Ook interessant

Zorg & welzijn

Buitenslapen - cahierreeks Kinderopvang

Evelyne Pauwels

Bestel

Zorg & welzijn

Fijne SOFA-momenten (map)

Katrien Peeters
Liesbet Van Vlasselaer

Bestel

Zorg & welzijn

Dementie: van begrijpen naar begeleiden

Expertisecentrum Dementie

Bestel

Zorg & welzijn

Handboek integrale jeugdhulp (15) - Jeugdhulp in tijden van corona

Karel De Vos
Hans Grymonprez
Kerger Denoix
Griet Roets
Rudi Roose
Pieter Verstraete

Bestel

Zorg & welzijn

Een nieuw paar ogen

Giselinde Bracke
Ine Hostyn
Ann Steverlynck
Sofie Verschaeve

Bestel

Zorg & welzijn

Therapeutische tuinen

Terra-Therapeutica

Bestel