Menu

Taalstimulering bij baby’s

Taal is cruciaal in de ontplooiing van kinderen. Kinderopvang van hoge pedagogische kwaliteit heeft langdurige positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen. Voor kinderen uit kwetsbare gezinnen zijn deze effecten op de lange termijn nog sterker: zij halen hier de meeste voordelen uit. Kinderbegeleiders bieden dagelijks kansen aan alle kinderen door via taal hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling te stimuleren.

23-09-2021 -

Baby’s gebruiken nog geen woorden. Ze ‘spreken’ voornamelijk met hun lichaam. Voor baby’s is taal verbonden met de zintuigen: zien, horen, voelen en bewegen. Dat wil zeggen dat taal stimuleren langs deze weg verloopt. Hieronder vind je taalstimulerende activiteiten die typisch zijn voor deze fase.

Aandacht trekken en imiteren

Maak oogcontact, kijk de baby vriendelijk aan en begroet hem. Oogcontact is een vroege manier van communiceren. Wacht even op zijn reactie. Blijf de baby aankijken en imiteer zijn mimiek. Je kunt ook zelf initiatief nemen en met je mond een ‘O’, een ‘A’ of een ‘Ee’ vormen.

Gekke bekken trekken of geeuwen, blazen of kusjes geven vindt een baby heel aangenaam. Merk hoe de baby probeert je te imiteren. Ondertussen worden de spieren van de articulatieorganen (mond, lippen, tong, kaak, ...) getraind.

Spiegel ook zelf wat de baby doet. De geluidjes herhalen die een baby maakt is heel aangenaam voor de baby. Zo hoort de baby een reproductie van wat hij zelf doet. Dit stimuleert opnieuw tot communicatie.

Veel knuffelen creëert een band tussen de volwassene en de baby, wat uiteraard de communicatie bevordert.

Geduld

Las een wachttijd in nadat je iets gezegd of gedaan hebt, zodat de baby de kans krijgt om ook iets te zeggen of zich te uiten. Dit is de basis van het communicatieproces: beurtrol nemen en geven. Het kijken en luisteren is volop in ontwikkeling, maar het verwerken van de informatie gaat nog langzaam.

Brabbelen

Om het brabbelen te stimuleren, kun je tegen de baby ‘terugbrabbelen’. Dit gebeurt wanneer je als volwassene de klankuitingen van het kind overneemt en daarop in klank en intonatie varieert. Ook kun je als kinderbegeleider op de klankuitingen van de baby’s reageren met een vraag; zo moedig je hen aan om door te gaan.

Wiegeliedjes en schootliedjes zingen

Zing eenvoudige liedjes zoals wiegeliedjes of schootliedjes. Hiermee bied je het kind de intonatie- en klankpatronen aan. Het is ook fijn als er met de armen en benen mee bewogen wordt.

Zintuigelijke boeken

Gebruik knisper-, voel-, en spiegelboeken om voor te lezen. Hiermee stimuleer je de baby om te kijken, te voelen, te luisteren en te bewegen.

Meer informatie? Check onze cahierreeks Kinderopvang.

Ook interessant

Zorg & welzijn

Vergeten dat je vergeet

Bart Schepers
Dr. Dirk Liessens

Bestel

Zorg & welzijn

Groen, je mentale boost

Herman Vereycken
Tamara van Reijen

Bestel

Zorg & welzijn

't Klikt

Maite Mallentjer

Bestel

Zorg & welzijn

Het Rijk der Spelen

Ann Steverlynck
Simon Wemel

Bestel

Zorg & welzijn

Bewegen tijdens en na kanker

Marie Crabbé
Vicky Van Stappen
Ine De Clerck
Dimitri Vrancken

Bestel

Zorg & welzijn

Voed je brein

Yves Meersman

Bestel