Menu

Twaalf kenmerken in een waaier voor kwaliteitsvol begrijpend lezen

Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de leerlingenprestaties op het vlak van begrijpend lezen. Maar leraren die het verschil willen maken moeten beschikken over de kennis van effectieve leesdidactiek en de wijze waarop dat wordt geïmplementeerd in de klas. Scholen zoeken daarom naar toepasbare informatiebronnen om hun leesonderwijs effectief te verbeteren en van leerlingen gemotiveerde en betere lezers te maken.

10-11-2021 - door Pedagogische Begeleidingsdienst Basisonderwijs OVSG

In De beste lezers zitten in mijn klas brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld.

DE LERAAR BEREIDT VOOR

1 Zorg voor een motiverende leesomgeving

2 Zorg voor verschillende types kwalitatieve en uitdagende teksten

3 Integreer ‘begrijpend-lees-inzichten’ in andere lessen

DE LERAAR GIDST VANUIT DE KENNIS/KUNDE VAN DE PROFESSIONAL

4 Werk aan opbouw van kennis

5 Leer leerlingen strategische lezers te worden

6 Bouw aan woordenschat

7 Besteed aandacht aan de tekststructuur

DE LERAAR ACTIVEERT DE LERENDE

8 Discussieer over teksten (leraar - leerlingen; peers)

9 Integreer lezen en schrijven

10 Motiveer – faciliteer – differentieer

DE LERAAR VOLGT OP

11 Monitor en toets leesbegrip – formatieve feedback

12 Geef vorm aan talen- en leesbeleid

Ontdek hier het schematisch overzicht.
Benieuwd naar meer informatie? Check onze publicatie De beste lezers zitten in mijn klas.

Ook interessant

Onderwijs

Spelen met een tekst

An De Leenheer

Bestel

Onderwijs

De creatieve performer

Ivan Schauvliege

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

Verschillen in onderwijs

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel

Onderwijs

De leraar is een team

Luc De Man
Els Gallin

Bestel