Menu

Twaalf kenmerken in een waaier voor kwaliteitsvol begrijpend lezen

Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de leerlingenprestaties op het vlak van begrijpend lezen. Maar leraren die het verschil willen maken moeten beschikken over de kennis van effectieve leesdidactiek en de wijze waarop dat wordt geïmplementeerd in de klas. Scholen zoeken daarom naar toepasbare informatiebronnen om hun leesonderwijs effectief te verbeteren en van leerlingen gemotiveerde en betere lezers te maken.

07-06-2023 -

In De beste lezers zitten in mijn klas brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld.

DE LERAAR BEREIDT VOOR

1 Zorg voor een motiverende leesomgeving

2 Zorg voor verschillende types kwalitatieve en uitdagende teksten

3 Integreer ‘begrijpend-lees-inzichten’ in andere lessen

DE LERAAR GIDST VANUIT DE KENNIS/KUNDE VAN DE PROFESSIONAL

4 Werk aan opbouw van kennis

5 Leer leerlingen strategische lezers te worden

6 Bouw aan woordenschat

7 Besteed aandacht aan de tekststructuur

DE LERAAR ACTIVEERT DE LERENDE

8 Discussieer over teksten (leraar - leerlingen; peers)

9 Integreer lezen en schrijven

10 Motiveer – faciliteer – differentieer

DE LERAAR VOLGT OP

11 Monitor en toets leesbegrip – formatieve feedback

12 Geef vorm aan talen- en leesbeleid

Ontdek hier het schematisch overzicht.
Benieuwd naar meer informatie? Check onze publicatie De beste lezers zitten in mijn klas.

Ook interessant

Onderwijs

Muzische vorming breed evalueren

Bestel

Onderwijs

Leer Lokaal Verzamelmap

OVSG

Bestel

Onderwijs

Iedereen telt

Luc De Man
Marc Van den Brande

Bestel

Onderwijs, Personeel, Politie & veiligheid

Een job bij de politie | 7de editie (het oude: ik word politie-inspecteur)

Bart De Cocker
Fanny De Maeght
Kevin De Vlieger
Nathalie Adam

Bestel

Onderwijs

De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen

Bestel

Onderwijs

Gemeentelijk onderwijs: verzelfstandigen en samenwerken

Jurgen Bal

Bestel