Menu

Woord- en dramalessen voor kinderen van 6 tot 12 jaar

Woord- en dramalessen voor kinderen is een publicatie dat inspiratie en ondersteuning biedt voor de lessen woord en drama voor kinderen in het deeltijds kunstonderwijs en voor muzische vorming in de lagere school. Het lespakket is bedoeld voor leerlingen van 6 tot 12 jaar. Aan de hand van kant-en-klaar materiaal kan je zelf, op maat van je groep, je lessen samenstellen.

02-03-2022 -

De publicatie bestaat uit volgende onderdelen:

  • Adem en stem
  • Articulatie
  • Uitspraak
  • Spreekoefeningen
  • Korte dramaoefeningen als opwarming
  • Dramaoefeningen

Per item vind je een aantal uitgewerkte oefeningen met verschillende moeilijkheidsgraden, die allemaal zijn uitgeprobeerd in woord- en dramalessen. Achteraan in het boek vind je voorbeelden van evaluatiekaarten en tips om de leerlingen kritisch te leren kijken naar hun eigen werk en dat van anderen.

Spelplezier

Spelplezier is de belangrijkste doelstelling van deze cursus.

Tijdens de lessen werken we met ons lichaam en onze stem. Dat maakt ons kwetsbaar. Die kwetsbaarheid kan leiden tot zelfcensuur en ondermijnt de durf. En laat ‘durf’ nu net een essentiële voorwaarde zijn voor verbetering en vordering. Durf wordt gestimuleerd door spelplezier op te wekken, waardoor remmingen wegvallen en het mogelijk wordt om grenzen te verleggen.

Het is soms moeilijk om een evenwicht te vinden tussen techniek en spelplezier. Maar het ene sluit het andere niet uit. Integendeel! Een goede techniek verhoogt en stimuleert het spelplezier.

Dat spelplezier kan je ook heel letterlijk nemen! Zo kan je in dit boek voorbeelden vinden van spraakoefeningen aan de hand van gezelschapspellen, om de lessen extra luchtig te maken. Je vindt er onder andere uitgebreide uitleg en bijlagen voor een memospel, spookjesjacht, bingo, zeeslag, vier op een rij en domino.

Hieronder lees je hoe je zeeslag kan omtoveren in een uitspraakoefening.

Zeeslag

Kopieer voor elke leerling een spelblad.

De boten mogen de kant raken, maar niet elkaar. Ook niet in een hoekje. Dan begint het spel.

De leerlingen gaan per twee tegenover elkaar zitten. Ze zorgen ervoor dat ze elkaars spelblad niet kunnen zien. Om beurten schieten de leerlingen een kanonskogel af. Ze noemen de coördinaten en lezen wat er in het vakje staat. Wordt er bij hun tegenspelers een boot geraakt, dan moet die dat zeggen. Het schietende kamp mag in het kader onderaan aanduiden waar het geschoten heeft en of het raak was. Van duo 1, 2, 3, … kun je eerst alle leerlingen die links zitten aan de beurt laten en vervolgens van elk duo alle leerlingen die rechts zitten. De leerkracht verbetert de uitspraak en laat zo nodig alles herhalen.

Je kunt afspreken dat je het spel bv. 10 minuten speelt en dan kijkt wie het meest raak schoot. Of je kunt spelen tot er in de klas twee boten gezonken zijn. Zo blijf je vat hebben op de duur van de oefening.

Veel speelplezier!

Wil je meer voorbeelden van spelletjes en oefeningen? Check dan hier onze publicatie!

Ook interessant

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

#Be sexy, be safe

Child Focus
Pimento

Bestel

Onderwijs

Het vademecum voor secretariaatsmedewerkers van het DKO

OVSG

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs, Personeel, Politie & veiligheid

Een job bij de politie | 6de editie (het oude: ik word politie-inspecteur)

Bart De Cocker
Fanny De Maeght
Kevin De Vlieger
Nathalie Adam

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel