De publicatie bestaat uit volgende onderdelen:
- Adem en stem
- Articulatie
- Uitspraak
- Spreekoefeningen
- Korte dramaoefeningen als opwarming
- Dramaoefeningen
Per item vind je een aantal uitgewerkte oefeningen met verschillende moeilijkheidsgraden, die allemaal zijn uitgeprobeerd in woord- en dramalessen. Achteraan in het boek vind je voorbeelden van evaluatiekaarten en tips om de leerlingen kritisch te leren kijken naar hun eigen werk en dat van anderen.
Spelplezier
Spelplezier is de belangrijkste doelstelling van deze cursus.
Tijdens de lessen werken we met ons lichaam en onze stem. Dat maakt ons kwetsbaar. Die kwetsbaarheid kan leiden tot zelfcensuur en ondermijnt de durf. En laat ‘durf’ nu net een essentiële voorwaarde zijn voor verbetering en vordering. Durf wordt gestimuleerd door spelplezier op te wekken, waardoor remmingen wegvallen en het mogelijk wordt om grenzen te verleggen.
Het is soms moeilijk om een evenwicht te vinden tussen techniek en spelplezier. Maar het ene sluit het andere niet uit. Integendeel! Een goede techniek verhoogt en stimuleert het spelplezier.
Dat spelplezier kan je ook heel letterlijk nemen! Zo kan je in dit boek voorbeelden vinden van spraakoefeningen aan de hand van gezelschapspellen, om de lessen extra luchtig te maken. Je vindt er onder andere uitgebreide uitleg en bijlagen voor een memospel, spookjesjacht, bingo, zeeslag, vier op een rij en domino.
Hieronder lees je hoe je zeeslag kan omtoveren in een uitspraakoefening.
Zeeslag
Kopieer voor elke leerling een spelblad.
De boten mogen de kant raken, maar niet elkaar. Ook niet in een hoekje. Dan begint het spel.
De leerlingen gaan per twee tegenover elkaar zitten. Ze zorgen ervoor dat ze elkaars spelblad niet kunnen zien. Om beurten schieten de leerlingen een kanonskogel af. Ze noemen de coördinaten en lezen wat er in het vakje staat. Wordt er bij hun tegenspelers een boot geraakt, dan moet die dat zeggen. Het schietende kamp mag in het kader onderaan aanduiden waar het geschoten heeft en of het raak was. Van duo 1, 2, 3, … kun je eerst alle leerlingen die links zitten aan de beurt laten en vervolgens van elk duo alle leerlingen die rechts zitten. De leerkracht verbetert de uitspraak en laat zo nodig alles herhalen.
Je kunt afspreken dat je het spel bv. 10 minuten speelt en dan kijkt wie het meest raak schoot. Of je kunt spelen tot er in de klas twee boten gezonken zijn. Zo blijf je vat hebben op de duur van de oefening.
Veel speelplezier!