Menu

Interne kwaliteitszorg is volgens de onderwijsinspectie de belangrijkste groeikans. Maar hoe pak je dat aan?

Onlangs presenteerde de inspectie de Onderwijsspiegel 2022. Hierin blikt zij terug op het schooljaar 2020-2021. De inspectie hield vooral ondersteunende bezoeken die eindigden met een kort verslag met sterktes en groeikansen voor de school.

23-04-2022 -

Dit zijn de 3 meest voorkomende groeikansen:

1. Het systematisch en cyclisch evalueren van acties

Dit is de meest geregistreerde groeikans. De onderwijsinspecteurs merken op dat scholen bepaalde aspecten van de schoolwerking evalueren, maar dat dit nog te beperkt is. Scholen kunnen groeien in het bewuster plannen en organiseren van evaluaties door af te toetsen in welke mate ze met hun acties de gewenste effecten realiseren.

2. Het structureel borgen en bijsturen van kwaliteit

Op basis van de resultaten uit evaluaties kunnen scholen conclusies trekken en de geëvalueerde acties bijsturen of borgen.

3. Het opstellen en vormgeven van doelgerichte en samenhangende maatregelen en afspraken

Het stellen van concrete en meetbare doelen is belangrijk. Het is noodzakelijk om maatregelen en afspraken duidelijk te communiceren naar de teamleden en met hen te reflecteren hierover.

Het valt op dat bovenvermelde groeikansen allemaal met interne kwaliteitszorg te maken hebben. Scholen hebben dus nog een lange weg af te leggen in het steviger maken van hun kwaliteitszorg.

Maar hoe doe je dat concreet? De publicatie Werken aan kwaliteit op school. Inspirerende inzichten, modellen en methodieken van Gilbert Deketelaere biedt alvast heel wat inspiratie over dit belangrijke topic. Je vindt er duiding over wat kwaliteit en kwaliteitszorg inhoudt en hoe je het werken aan kwaliteit op een haalbare manier kunt aanpakken. Enkele van de onderwerpen die aan bod komen in het boek:

  • Op welke manier maak je doelen concreet en meetbaar?
  • Hoe kun je op een systematische manier acties evalueren?
  • Welke methodieken zijn er om te evalueren?
  • Op welke manier meet je effecten?
  • Wat is de rol van borging en bijsturing in cyclische kwaliteitszorg?
  • Welke plaats heeft het OK-kader in de kwaliteitszorg van de school?
  • Hoe ziet een systematische kwaliteitsplanning er uit?
  • Hoe zorg je ervoor dat het werken aan kwaliteit structureel ingebed is?
  • Hoe kan het werken aan kwaliteit niet alleen een zaak zijn van het beleidsteam, maar van alle medewerkers?

Al deze onderwerpen zijn bovendien gelinkt aan de conclusies van de onderwijsinspectie.

De publicatie geeft je inspiratie over de invulling van interne kwaliteitszorg. Het zet je op weg om het werken aan kwaliteit te integreren in de dagelijkse bezigheden, als iets heel gewoons, als een mindset, als iets wat elke professional spontaan doet.

Getriggerd en wil je zelf aan de slag met de kwaliteitszorg bij jou op school? Bestel dan hier de publicatie Werken aan kwaliteit op school. Inspirerende inzichten, modellen en methodieken.

Ook interessant

Onderwijs

Muzische vorming breed evalueren

Bestel

Onderwijs

Iedereen telt

Luc De Man
Marc Van den Brande

Bestel

Onderwijs, Personeel, Politie & veiligheid

Een job bij de politie | 7de editie (het oude: ik word politie-inspecteur)

Bart De Cocker
Fanny De Maeght
Kevin De Vlieger
Nathalie Adam

Bestel

Onderwijs

De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen

Bestel

Onderwijs

Gemeentelijk onderwijs: verzelfstandigen en samenwerken

Jurgen Bal

Bestel

Onderwijs

Zeg het maar

Vera Van de Velde

Bestel