Dit zijn de 3 meest voorkomende groeikansen:
1. Het systematisch en cyclisch evalueren van acties
Dit is de meest geregistreerde groeikans. De onderwijsinspecteurs merken op dat scholen bepaalde aspecten van de schoolwerking evalueren, maar dat dit nog te beperkt is. Scholen kunnen groeien in het bewuster plannen en organiseren van evaluaties door af te toetsen in welke mate ze met hun acties de gewenste effecten realiseren.
2. Het structureel borgen en bijsturen van kwaliteit
Op basis van de resultaten uit evaluaties kunnen scholen conclusies trekken en de geëvalueerde acties bijsturen of borgen.
3. Het opstellen en vormgeven van doelgerichte en samenhangende maatregelen en afspraken
Het stellen van concrete en meetbare doelen is belangrijk. Het is noodzakelijk om maatregelen en afspraken duidelijk te communiceren naar de teamleden en met hen te reflecteren hierover.
Het valt op dat bovenvermelde groeikansen allemaal met interne kwaliteitszorg te maken hebben. Scholen hebben dus nog een lange weg af te leggen in het steviger maken van hun kwaliteitszorg.
Maar hoe doe je dat concreet? De publicatie Werken aan kwaliteit op school. Inspirerende inzichten, modellen en methodieken van Gilbert Deketelaere biedt alvast heel wat inspiratie over dit belangrijke topic. Je vindt er duiding over wat kwaliteit en kwaliteitszorg inhoudt en hoe je het werken aan kwaliteit op een haalbare manier kunt aanpakken. Enkele van de onderwerpen die aan bod komen in het boek:
- Op welke manier maak je doelen concreet en meetbaar?
- Hoe kun je op een systematische manier acties evalueren?
- Welke methodieken zijn er om te evalueren?
- Op welke manier meet je effecten?
- Wat is de rol van borging en bijsturing in cyclische kwaliteitszorg?
- Welke plaats heeft het OK-kader in de kwaliteitszorg van de school?
- Hoe ziet een systematische kwaliteitsplanning er uit?
- Hoe zorg je ervoor dat het werken aan kwaliteit structureel ingebed is?
- Hoe kan het werken aan kwaliteit niet alleen een zaak zijn van het beleidsteam, maar van alle medewerkers?
Al deze onderwerpen zijn bovendien gelinkt aan de conclusies van de onderwijsinspectie.
De publicatie geeft je inspiratie over de invulling van interne kwaliteitszorg. Het zet je op weg om het werken aan kwaliteit te integreren in de dagelijkse bezigheden, als iets heel gewoons, als een mindset, als iets wat elke professional spontaan doet.