Menu

Bewonersbrieven - Hoe vlot leest jouw lezer eigenlijk?

Bewonersbrieven zijn lastige beestjes. Je hebt geen mooi afgelijnde, homogene doelgroep. Nee, je moet iedereen bereiken die toevallig in straat X of wijk Y woont. Ook anderstaligen die nog maar pas Nederlands leren. Ook mensen met een mentale beperking. Ook laaggeletterden.

23-06-2022 -

Aparte teksten voor verschillende doelgroepen, dan maar?

Misschien heb jij er tijd voor, om van al je communicatie een duidelijke en een eenvoudige versie te schrijven.

Maar ik denk het niet. Meer nog, je zou je ermee op glad ijs wagen. Er zijn drie struikelblokken:

- Stel: je krijgt een zeer korte bewonersbrief met heel korte zinnen en veel beelden. Prima, denk je. Tot je vaststelt dat je buur een langere brief kreeg met meer ingewikkelde woorden. Zou je je niet een beetje beledigd voelen? We vinden het vaak niet fijn om een stempel te krijgen, en al helemaal niet als die stempel niet blijkt te kloppen.

- Hoe bepaal je wie de eenvoudige versie krijgt, en wie de ‘moeilijkere’ versie? Geen makkelijke oefening, en vaak is het onmogelijk om dat te achterhalen.

- Twee versies maken kan behoorlijk tijdsintensief zijn.

Het advies van Farida Barki en Katrien Janssens van Wablieft vzw?

- Schrijf je voor een heel divers publiek, en zou jij moeten kiezen welke lezers de moeilijke versie krijgen en welke de eenvoudige? Ga voor één tekst in duidelijke taal voor al je lezers.

- Hebben je lezers zelf de keuze? Dan kan je gaan voor een versie in duidelijke taal, én een versie in eenvoudige taal. Zo kan je een brief in duidelijke taal sturen naar alle bewoners. In de bijlage steek je een korte samenvatting in eenvoudige taal. Op Facebook plaats je bijvoorbeeld een filmpje dat het project eenvoudig uitlegt.

Zo schrijf je heldere en duidelijke bewonersbrieven.

Ook interessant

Communicatie & informatie

Communicatie als bindkracht

Eric Goubin

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie beheren en archiveren: digitaliseren van analoge informatie

Bestel

Communicatie & informatie

Aanbod, dienstverlening en gebruikers van bibliotheken

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie beheren en archiveren: selecteren en digitaal depot

Bestel

Communicatie & informatie

Informatie zoeken, gebruiken en beoordelen: informatievaardigheden en soorten informatiebronnen

Bestel

Communicatie & informatie

Fondsen werven is geen kinderspel

Jos Huypens

Bestel