Menu

Hoe de pandemie ‘leidinggeven’ een nieuwe wending heeft gegeven

Teams hebben de voorbije coronajaren sterk naar hun leiders gekeken en dat zal de komende periode nog zo zijn. Crisissen hebben als gevolg dat leiders hun leidersrol moeten opnemen. Leidinggevenden zijn dan ook in de ‘driver’s seat’ gezet. Hierbij dienden ze hun mensen te vertrouwen.

28-06-2022 -

Leiders die hier van nature moeite mee hebben, zullen lastige weken met het nodige bloed, zweet en tranen doorstaan hebben. Verder moeten ze heldere doelen stellen opdat de teamleden weten wat er van hen verwacht wordt. Ze hebben zich ook moeten openstellen voor nieuwe en innovatieve ideeën vanuit hun team. In het pre-coronatijdperk werden deze soms onder de mat geveegd. Stellingen als ‘nu niet aan de orde, te vroeg, ja maar …’ konden nu niet.

Nieuwe initiatieven en ideeën waren meer dan ooit welkom en hierin alleen op zichzelf rekenen om een goed antwoord te formuleren zou niet slim zijn. Dergelijk complexe uitdagingen als het coronavirus vragen immers samenwerking en het voortbouwen op elkaars ideeën. Bovendien hebben leidinggevenden ook zeer snel moeten beslissen en hun mandaat moeten opnemen. Geen tijd voor lange beslissingsladders, paraplu’s die opengetrokken worden en vele neuzen die zich moeten moeien met de zaken, maar wél kort op de bal spelen, snel tempo maken en vooruit met de geit.

Tot slot hebben leidinggevenden ook moeten zoeken naar nieuwe manieren om met hun team in contact te staan en voeling te houden met wat er leeft bij hun medewerkers.

Kortom, heel wat leidinggevenden hebben aan de levende lijve ondervonden hoe het is om leiding te geven in moeilijke situaties. Ze zijn in een nieuwe leiderschapsstijl gekatapulteerd en zullen, gelukkig maar, niet zonder meer terug kunnen naar hun vertrouwde manier van leidinggeven, want mensen hebben vandaag ervaren dat het ook anders kan.

Het is ontzettend belangrijk een sterke leiderspositie in te nemen. Dat betekent een leider die duidelijk aan het roer staat en weet wat er zich afspeelt in zijn/haar team(s). Iemand die inzet op de fundamenten om goed te kunnen samenwerken. Een leider die positieve gedragingen en initiatieven waardeert, maar tegelijk ook durft de zaken te benoemen die niet goed waren.

Er is vandaag meer nodig dan enkel de job goed doen. Ik denk dat dit ook een les is die het coronavirus ons allen geleerd heeft. Feedback, feedback, feedback is dus meer dan ooit de regel! En dat om te vermijden dat het vertrouwen wordt aangetast, mensen zich niet meer thuis zullen.

In de publicatie Het jungle-effect van de crisis krijg je nog meer tips hoe je als leidinggevende met de verschillende facetten uit de ‘nieuwe organisatie’ aan de slag kan gaan.

Ook interessant

Personeel

Leidinggeven in overheidsorganisaties

Bestel

Personeel

Kennisborging en kennismanagement in de publieke sector

Marie-Laure Ruyssen

Bestel

Personeel

Motivatiebeleid

Bestel

Personeel

Personeel & Organisatie | Print + digitaal met abonnement

Bestel

Personeel

Feedback geven en ontvangen

Ann Moreels

Bestel

Personeel

De pensioenthematiek in lokale besturen (4de editie)

Marijke De Lange

Bestel