Het is natuurlijk ook niet evident om kinderen de hele tijd te animeren. Door de maatschappelijke drukte, het werk van de ouders, de huishoudelijke taken … gebeurt het dat ouders simpelweg de kinderen achter de tv of tablet plaatsen, omdat het een makkelijke oplossing biedt. De kinderen zijn rustig en de ouders kunnen doorwerken aan hun taken of even bekomen van hun drukke dag. Nochtans zijn dit eveneens momenten waarop een kind gewoon met spelmateriaal kan spelen.
Gezelschapsspellen zijn al lang aanwezig in de maatschappij. Toch kan de kennis en het inzicht in de educatieve waarde van de spellen verder verdiept worden. Er is veel meer uit gezelschapsspellen te halen dan op het eerste gezicht de bedoeling is. In het boek ‘Speel het eens anders’ worden de bekende spellen gehanteerd om leerdoelen, zoals bijvoorbeeld cijferherkenning of maaltafels uit de wiskunde, te oefenen. De nadruk ligt hierbij op het automatiseren van de processen via spel. Omdat leren een van de belangrijkste doelen is van een kind dat wil opgroeien, moet men voldoende inzetten op het automatiseren. Door vaardigheden vaak te herhalen, vaak te doen, gaan die steeds beter verlopen. Het doel van het boek is om via spel en spelen te komen tot automatiseren. Een gezelschapsspel kan bijvoorbeeld gebruikt worden om dat automatiseren te oefenen. Met dit boek trachten we een mindset te creëren die aantoont dat elk spel een medium kan zijn om bepaalde doelen te bereiken. Het materiaal dat zich in de speldozen bevindt, kun je op verschillende manieren gebruiken. Je hebt geen honderd verschillende spellen nodig om allerhande doelen te trainen. Het is juist één spel dat je op verschillende manieren kunt toepassen, zodat er honderd andere doelen kunnen worden getraind.
Ontdek hier hoe je Uno kan gebruiken om getallen te leren splitsen.