In de eerste graad van het secundair onderwijs zijn er concrete eindtermen die gaan over het verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Maar ook bij andere sleutelcompetenties waaronder ‘lichamelijke en geestelijke gezondheid’ en ’sociaal-relationele competenties’ en ’zelfbewustzijn’ is er aandacht voor welbevinden, tegengaan van pesten, seksualiteit, positief zelfbeeld en zelfvertrouwen, het opbouwen van gezonde interpersoonlijke relaties, het aangeven en respecteren van grenzen, respect hebben voor elkaar.
Sexting is gezond experimenteergedrag binnen de seksuele ontplooiing van jongeren en past bij het ontdekken en onderzoeken van seksualiteit. Er is dus op zich niets mis mee. Zolang het gaat over vrijwillige uitwisseling van beelden of berichten en binnen een sfeer van wederzijds vertrouwen. Maar soms loopt het mis. Hoe ga jij als leerkracht hiermee om en hoe moet je reageren in bepaalde situaties?
Child Focus en Pimento ontwikkelden een toegankelijk magazine boordevol mogelijkheden om het fenomeen beter te leren kennen en bovendien bespreekbaar te maken in de klas. Zo bevat het verhalen en getuigenissen, informatie over hulplijnen, tips en tricks (onder meer in de vorm van een poster), spelletjes, tests en nog veel meer. Naast de mogelijke risico’s komen ook de fijne kanten van sexting aan bod.
Maar je kan ook een webinar volgen waarin je tips krijgt over hoe je met je leerlingen het gesprek rond sexting kan aangaan.
Schrijf je hier in voor het webinar.