Menu

Hoe introduceer je creatieve opdrachten in je lespraktijk bij jonge kinderen?

Verschillende leeftijden en doelgroepen hebben verschillende aanpakken nodig. Improviseren en maken met kinderen ligt heel ver van hetzelfde doen met volwassenen. Bij de kinderen zal je misschien merken dat improviseren helemaal niet zo moeilijk is omdat een kind gewoon is om te spelen.

05-10-2022 -

“De kleuterperiode is net afgesloten maar maakt dat zesjarigen nog volop kunnen profiteren van spontaan, onbekommerd exploratie- en spelgedrag met een levendige fantasie, iets wat we in kunstinitiatie optimaal moeten koesteren en levendig houden.” (Selderslaghs et al., 2013)

In lessen voor kinderen bestaat het fenomeen ‘vrij dansen’ als synoniem voor improvisatie. Dit is een ideale opportuniteit om al bepaalde opdrachten in te voegen, zoals bijvoorbeeld reageren op de muziek, verschillende bewegingskwaliteiten uitproberen of ruimtelijke patronen gebruiken. Wat belangrijk is, is dat het uiteindelijke resultaat besproken wordt en dat het duidelijk is dat het even belangrijk is een improvisatie goed uit te voeren als eender welke andere soort van opdracht. Het durven tonen van dansplezier en de overgave in de uitvoering staan hier voorop en kunnen best aangehaald worden. Een improvisatie waarvan de uitvoering en evaluatie vrijblijvend zijn kan leuk zijn, maar niet opbouwend in een les.

Zorg ervoor dat een improvisatie steeds een moment is om de creativiteit van je performer tevoorschijn te laten komen. Het is dus erg belangrijk dat je opbouwende feedback geeft op de kwaliteit van het product van je performer, maar probeer dit nooit in een vorm te gieten die jij wenst als je performer zich aan de regels van je opdracht heeft gehouden. Improvisatie gaat, zoals eerder gezegd, over regels die je creativiteit kunnen kanaliseren. Raak niet aan de inhoud van de creativiteit van je performer. De performer schept de eerste relatie met zijn eigen input qua beweging op een bewustere manier.

Onderwijs kan een destructieve instelling kan zijn voor de creativiteit. Die schade zal je als leerkracht tegenkomen wanneer je bij je performer op weerstand of onzekerheid botst. Je performer doet er goed aan om de eigen inspiratie en impulsiviteit in een improvisatie te kunnen koesteren. Zeker in de eerste dansjaren.

“(Anthony) Stirling geloofde erin dat kunst in het kind zat en dat het niet iets was dat door een volwassene opgelegd moest worden.” (Johnstone, 1990)

Enkele tips:

  • Werk met duidelijke opdrachten.
  • Verwerk regelmatig een improvisatie of maakopdracht in je lessen.
  • Geef feedback zoals je dat voor een technische opdracht zou geven, anders wordt de creativiteit als minder belangrijk gezien.
  • Projecteer nooit je eigen inspiratie op je performers. Ze moeten kunnen vertrouwen op hun eigen inspiratie en zich niet toetsen aan jouw ideeën.
Wil je meer lezen over hoe je creatief aan het werk kan gaan met dans en beweging?
De creatieve performer is een handboek voor dansleerkrachten, dansmakers of performers die met improvisatie, compositie en onderzoek aan de slag willen gaan. Het behandelt het begeleiden van creatieve processen, improvisaties en andere creatieve aspecten van dans en beweging en biedt tal van methodes en opdrachten voor lessen of onderzoek.

 

Ook interessant

Bestuur & organisatie

Codex overheidsopdrachten | Editie 2024

Steven Van Garsse

Bestel

Sociaal beleid & werk

Bouwen aan een breed sociaal beleid (Cahier 8): Voedselhulp onder protest | Print zonder abonnement

Hans Grymonprez
Griet Briels

Bestel

Sociaal beleid & werk

Bouwen aan een breed sociaal beleid (Cahier 2): Vermaatschappelijking | Print zonder abonnement

Griet Roets
Dany Dewulf
Joris De Corte
Koen Hermans
Katrien Segers

Bestel

Sociaal beleid & werk

Bouwen aan een breed sociaal beleid (Cahier 3): Kinderrechten en grondrechten, een inleiding | Print zonder abonnement

Chris Peeters
Didier Reynaert
Nathalie Van Ceulebroeck
Rudy De Cock

Bestel

Sociaal beleid & werk

Bouwen aan een breed sociaal beleid (Cahier 5): Maatschappelijk werk | Print zonder abonnement

Peter Cousaert
Hans Grymonprez
Maria Bouverne-De Bie
Marjolijn De Wilde
Griet Briels
Katty Creytens
Katrien Boone

Bestel

Sociaal beleid & werk

Bouwen aan een breed sociaal beleid (Cahier 9): Een betaalbare woonst voor iedereen: een utopie of niet? | Print zonder abonnement

Hans Grymonprez
Griet Briels

Bestel