Menu

Maak je team een kopje groter – lean expert in zorg en welzijn

Peter is leidinggevende in een zorgorganisatie en klopt weken van meer dan zestig uur. Hij smijt zich werkelijk in zijn job. Thuis vragen ze hem wel eens: “Ga je niet te hard?” Maar dat wimpelt hij af. “Het is nog maar voor even. Straks, na de vakantie zal het allemaal wel rustiger zijn. Dan worden de wandelingen met de hond weer wat langer en kan hij weer wat meer met de kinderen spelen.” Zo gaat het al maanden door. Tot vandaag….

08-05-2023 -

Vandaag komt Peter ontredderd thuis en ploft zich neer in zijn zetel. Sandra, zijn partner, merkt meteen dat er iets aan de hand is. Ze schenkt hem een glas wijn in en vraagt wat er scheelt. Moedeloos en aarzelend doet hij het verhaal. Tussen de eindeloze reeks mails en vergaderverzoeken had hij geen aandacht besteed aan zijn evaluatiegesprek. Die stond vandaag op zijn agenda. Hij dacht eerst nog dat het een formaliteit was, gekaderd in één of ander kwaliteitssysteem. Iets te laat en nauwelijks voorbereid kwam hij aan bij Liesbeth, zijn leidinggevende. Klaar om zijn welverdiende waardering te ontvangen voor zijn inzet en uitzonderlijke werkkracht. Maar dat draaide dus compleet anders uit…

Liesbeth erkende wel dat hij veel werkt. “Misschien wel een beetje te veel” had ze er nog toegevoegd. Maar hij zou het toch fundamenteel anders moeten aanpakken. Hij was volgens haar een meester in het blussen van brandjes en hij wilde alles altijd zelf doen. Maar aan dit micromanagement moest dringend een einde komen. Liesbeth verwees naar haar vruchteloze pogingen om zijn input te krijgen op het strategisch plan. Hij was ook afwezig op de strategiedagen omwille van te druk. Het evaluatiegesprek eindigde in mineur. Hij had nog geprobeerd wat weerwerk te bieden. Hij had verwezen naar de steeds aangroeiende ellenlange lijst met mails, de ontelbare vergaderingen en het continu gestoord worden. En ja! Hij had echt geen tijd gehad voor de strategiedagen. Geen tijd voor mooie theorieën en gewillige letters. Hij had gekozen voor de orde van de dag! First things first! Maar Liesbeth zag dat dus helemaal anders. Hij moest tijd maken voor de belangrijke niet dringende zaken namelijk het bezig zijn met de strategie. Hopend op wat steun van zijn partner Sandra vult hij zijn glas nogmaals bij.

Nadat ze geluisterd heeft, probeert Sandra haar man wat perspectief te geven. “Zou het niet kunnen dat Liesbeth een heel klein beetje gelijk heeft” merkt ze op. “Dat je inderdaad te veel met de operationele problemen van vandaag en morgen bezig bent. Dat je mails en je agenda gedomineerd worden door dagelijkse beslommeringen. Dat je altijd brandjes blust. Dat dringende problemen steeds belangrijke uitdagingen in de weg staan. Als je de hele dag holt, hol je jezelf uit. Er zijn 8760 uur op een jaar en zelfs met de uren die jij doet, ben je maar 20 procent van het jaar aanwezig op je werk. Dus in 80 procent van de tijd moeten ze het sowieso zonder jou redden. Moet je je team niet eerder het kader en de handvaten aanreiken zodat ze zelf aan de slag kunnen? Misschien nemen ze graag die verantwoordelijkheid op?” Peter zakt steeds dieper weg in de zetel.

Maar Sandra gaat gewoon door. “Ik denk dat je best eens je agenda en prioriteiten reset. Zie het als een nieuwe update van je software waarin je de oude bugs wegwerkt. Maak de volgende 90 dagen de eerste 90 minuten van de dag vrij voor strategie. Schrijf de doelen van je team voor volgend jaar neer. Ga door je agenda en schrap de taken die daar niet toe bijdragen. Maak tijd. Zoals je ook tijd neemt om bij te tanken met je auto, ook al moet je nog ver rijden. In de vrijgekomen tijd werk je aan de toekomst van je team. Je richt je blik niet op morgen, maar op volgend jaar. Hoe kun je jouw team helpen om zich nog verder te ontwikkelen en toegevoegde waarde te creëren? Hoe kun je ze een kopje groter maken?” Peter zit met open mond te luisteren. “Heb je met Liesbeth gesproken?”, vraagt hij. “Nee” zegt Sandra. Ik las er net een leuke blog over bij Zorgondersteuning.

Lean is vandaag niet meer weg te denken uit de gezondheidszorg. Logisch, als je weet wat de doelen zijn: een betere zorgkwaliteit, efficiënter werk, minder verspilling en meer tevredenheid bij patiënten en personeel.

Lean Expert in Zorg en Welzijn helpt je Lean te introduceren in je organisatie. Met de concrete tools, tests en kennis kan je meteen aan de slag. De auteur gidst je door de vele praktisch gerichte stappen en leert je de valkuilen te vermijden. Zo vergroot je je kans op succes.

Ook interessant

Zorg & welzijn

Vergeten dat je vergeet

Bart Schepers
Dr. Dirk Liessens

Bestel

Zorg & welzijn

Groen, je mentale boost

Herman Vereycken
Tamara van Reijen

Bestel

Zorg & welzijn

't Klikt

Maite Mallentjer

Bestel

Zorg & welzijn

Het Rijk der Spelen

Ann Steverlynck
Simon Wemel

Bestel

Zorg & welzijn

Bewegen tijdens en na kanker

Marie Crabbé
Vicky Van Stappen
Ine De Clerck
Dimitri Vrancken

Bestel

Zorg & welzijn

Voed je brein

Yves Meersman

Bestel