Actief (minstens maandelijks) gebruik sociale media
Bron: www.digimeter.be (2022)
De cijfers hiernaast gaan over ‘actieve gebruikers’. Die definitie van de ‘monthly active user’ (MAU) is trouwens wereldwijd dé manier om gebruikers van sociale media in kaart te brengen. In de Digimeter vind je ook statistieken voor dagelijkse en wekelijkse gebruikers. En dan krijg je vaak een heel ander beeld. Slechts 16 % van de Vlamingen zit op TikTok, maar wie erop zit gebruikt de app wel gemiddeld 82 minuten per dag. Ter vergelijking: aan alle andere sociale media samen spenderen we elke dag gemiddeld 72 minuten.
Wie TikTok zegt, zegt jongeren. Communiceer je met een jong publiek? Dan moet je actief zijn op TikTok, Snapchat en Instagram. In het recentste Apestaartjarenonderzoek (2021) treffen we bijvoorbeeld deze interessante grafiek aan die de ‘digitale puberteit’ in kaart brengt. TikTok, Snapchat en WhatsApp zijn daar de populairste platformen.
Als je met je organisatie actief bent op sociale media, dan heb je eigenlijk twee opties: je doet het goed, of je doet het niet. Een Twitterpagina waarbij je laatste tweet dateert van drie jaar geleden maakt geen goede indruk. Een LinkedIn-pagina met enkel een automatische feed vacatures op heeft niet veel zin.
Kies bewust welke sociale media je wel of niet inzet. Soms werkt je content eenvoudigweg niet, omdat je niet op het juiste netwerk aanwezig bent. Maak daar niet de fout om dan maar te kiezen voor de grootste netwerken “omdat je daar het meeste volk bereikt” of het nieuwste netwerk “omdat iedereen zegt dat we daar ook op moeten”.
Maak een analyse en zie waar je het best de interactie met je doelpubliek kunt aangaan. Hieronder zie je per sociaal netwerk per leeftijdscategorie de evolutie van de voorbije 4 jaar. De cijfers zijn afkomstig uit het Digimeteronderzoek (2020).
De leeftijd is uiteraard maar een van de vele aspecten om je doelgroep te definiëren. Ook de regio, functie of interesses kunnen een doorslaggevende rol spelen om voor het ene of het andere netwerk te kiezen.
Welke van onderstaande sociale media heb je afgelopen maand gebruikt?