Menu

Het nieuwe campagne voeren

Nadja Desmet , Reinout Van Zandycke

2017-06-01

Bestel

Evolutie van het campagne voeren

Het premoderne campagnevoeren ontstond vooral in de 19de-eeuwse democratieën door de uitbreiding van het stemrecht. Het aantal mensen dat mocht stemmen werd uitgebreid, waardoor er meer moeite moest gedaan worden om zoveel mogelijk burgers te overtuigen. Deze evolutie bleef doorgaan tot tenminste de jaren 50. Dan kenden de televisiecampagne en de regelmatige opiniepeilingen hun opkomst, waardoor een nieuwe fase aanbrak.

In tijden van verkiezingen werd het premoderne tijdperk gekenmerkt door een campagneorganisatie met de partijleider aan de top. Hij liet zich omringen door een paar vertrouwde politieke adviseurs die een relatief korte campagne voerden. De basis was een georganiseerd netwerk van partijvrijwilligers verdeeld over lokale gebieden. De partijorganisatie was hoofdzakelijk lokaal georiënteerd waarbij politici, partijmedewerkers en burgers direct contact hadden met elkaar via bijeenkomsten in het stadh

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Onderwijs, Politiek

Kiezen voor een lokaal onderwijsverhaal

Bestel

Politiek

Lokale politiek en democratie: 40 stemmen over stad en gemeente

Filip De Rynck
Jan Van Alsenoy

Bestel

Bestuur & organisatie, Communicatie & informatie, Omgeving, Personeel, Politiek, Recht, Sociaal beleid & werk

Extenso

Bestel