Menu

Armoede op school

Frie Van Camp , John Maes

2019-04-01

Bestel

Hoe voorschoolse voorzieningen onderwijs-ongelijkheid helpen doorbreken

Vanaf de jaren ’60 focussen onderzoekers en beleidsmakers zich op de relatie tussen onderwijs en sociale ongelijkheid (Downey & Condron, 2016). De uitbreiding van het lager onderwijs werd na de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld gelegitimeerd door het geloof in het gelijkmakende potentieel van onderwijs (Peschar & Wesselingh, 1985; Van Houtte, 2016). Ondanks deze aanname waren het vooral arbeiderskinderen die in het lager onderwijs zitten bleven. Vooral in meer geïndustrialiseerde landen ontstond daarom de idee dat kinderen beter nog vroeger voorbereid konden worden op de lagere school door reeds voor de leerplichtleeftijd naar school te gaan (Van Laere & Vandenbroeck, 2014; Zigler & Styfco, 2010). Na de eeuwwisseling kwam de idee van het gelijkmakende potentieel van voorschoolse voorzieningen in een stroomversnelling terecht omdat internationaal onderzoek wees op het belang van vroegtijdig leren als een fundament voor een succesvolle schoolloopbaan en uitei

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Van planlast naar planlust

Marc Van den Brande
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel