Menu

Praktijkgids participatie. 55 concrete tips voor succesvolle inspraakprojecten

Bart Derwael

Bestel uw printeditie

LEER JE PARTICIPANTEN KENNEN

#TIP

Wanneer je als initiatiefnemer van een participatieproject wilt samenwerken met participanten uit een bepaalde doelgroep, kan enige voorkennis of voorafgaandelijke ervaring met de doelgroep helpen om snel elkaars taal te spreken. Maar evengoed werkt het contraproductief. Een voorafgaandelijke negatieve ervaring met iemand uit de beoogde doelgroep kan leiden tot veralgemeningen of vooroordelen. En ook het omgekeerde is waar en komt wellicht frequenter voor: participanten die een negatieve (hierarchische) connotatie verbinden aan de projectpartners die hun stem nu plots wél belangrijk vinden.

Toon je vooral bereid om elkaar te leren kennen en elkaars standpunten en achtergrond te doorgronden zonder waardeoordeel. Behandel elkaar zo veel mogelijk als gelijk(waardig)e partners in het participatieproces. Snelheid is, zeker in de beginfase van het project, ondergeschikt aan veiligheid en vertrouwen (zie verder).

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel uw printeditie

Ook interessant

Bestuur & organisatie

De participatiegetuigen

Philippe De Vries

Bestel uw printeditie

Bestuur & organisatie

Een sterk draagvlak in 10 stappen

Bart Derwael

Bestel uw printeditie

Bestuur & organisatie

De burger aan zet

Guido Dierickx
Eric Lancksweerdt
Peter Thijssen
Wouter Van Dooren

Bestel uw printeditie

Bestuur & organisatie

Jong gespuis in het gemeentehuis - Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in een notendop | pa

Bestel uw printeditie

Beleid, Communicatie

24 Sep

Opleiding: Communicatie belicht vanuit het bestuursdecreet

Locatie: Uitgeverij Politeia, Keizerslaan 34, 1000 Brussel

Prijs: € 169

Schrijf u in