Menu

Buiten de school(m)uren

Marc Van den Brande , Marianne Coopman

2020-04-16

Bestel

Privéonderwijs: leerwijzer

Is privéonderwijs een overbodige luxe of een noodzakelijk kwaad? Een aberratie van het systeem (zoals eender welk systeem zijn gedulde afwijkingen heeft) of een revelerende schaamlap voor wat fout gaat met het onderwijs?

Simons en Masschelein[20] maken een onderscheid tussen twee verschillende architecturen van onderwijs: de onderwijsinstelling en de leeromgeving. Kort door de bocht is een onderwijsinstelling een van de mogelijkheden om onderwijs te genieten, om een leeromgeving te creëren. In de klassieke onderwijsinstelling wordt weliswaar, zeker de laatste decennia, de leerling centraal gesteld en wordt zoveel mogelijk differentiërend opgetreden, maar er wordt wel een door de maatschappij opgelegde norm opgelegd die naar een diploma leidt, op welk niveau ook. Groot voordeel (volgens Simons en Masschelein): “Een diploma, op die (collectieve) normen gebaseerd, biedt aan groepen van individuen een instituti

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Neem een abonnement

  • jaarlijkse betaling
  • publicaties altijd up to date
  • toegang tot inhoud op maat
Meer informatie

Ook interessant

Onderwijs

Werken aan kwaliteit op school

Gilbert Deketelaere

Bestel

Onderwijs

Meer weten over (effectief) leren

Marc Van den Brande
Wouter Smets

Bestel

Onderwijs

De leraar is een team

Luc De Man
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

Teamzorg is zelfzorg

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Startende leerkrachten

John Maes
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Leerlingen vandaag

Luc De Man
Willy Steensels

Bestel