door Bart Van den Brande, Matthias Vandamme
Zowat elke website vandaag gebruikt cookies. In veel gevallen is dat voor marketingdoeleinden, maar even vaak gaat het om meer onschuldige redenen, zoals de praktische bruikbaarheid van een site garanderen of om het gedrag op een site te analyseren en op basis van die gegevens de dienstverlening te kunnen verbeteren. Het probleem met het gebruik van cookies is dat in een meerderheid van de gevallen de geldende wetgeving niet nageleefd wordt.
De meest in het oog springende sector daarbij is de digitale marketingwereld, die erin slaagt om via identificatietechnieken zoals cookies, fingerprints en vergelijkbare online tracking tools het aankoopgedrag en de voorkeuren van consumenten te voorspellen op een nauwkeurige manier. De spanning tussen gangbare digitale marketingtechnieken en de gegevensbeschermingswetgeving zorgde al meer dan eens voor een fikse boete. Maar het probleem is groter: de vaststelling uit cookiesweeps is dat minstens de helft en wellicht een overgrote meerderheid van de websites in de EU niet voldoet aan de regels opgelegd door de ePrivacy Richtlijn en de AVG, voor wat betreft het gebruik van cookies.
In deze publicatie geven we met een combinatie van juridische kennis en praktische marketingervaring een overzicht van de regels over het gebruik van cookies zoals die gegroeid zijn de voorbije tien jaar, maar daarnaast lichten we ook praktisch en technisch toe waar een organisatie op moet letten bij het opzetten van een correct cookiebeleid op zijn of haar website.
Auteur(s): | Bart Van den Brande, Matthias Vandamme |
ISBN (print): | 9782509037480 |
ISBN (digitaal): | 9782509037732 |
Verschijningsdatum: | 2020-10-13 |
Aantal pagina’s: | 150 |
Type | Digitaal Vastbladig boek |
Recht
Recht
Recht
Recht
Recht