Menu

Meer weten over (effectief) leren

Leraren als onderzoekers

door Marc Van den Brande, Wouter Smets

Prijs
39,-
Deze prijs is incl. btw, excl. verzendingskosten bpost.

Samenvatting

Abonnement op de reeks

Dit boek maakt deel uit van onze reeks Beleid voeren in het onderwijs. Abonnees op deze reeks ontvangen drie pockets per jaar aan voordeeltarief van 30 euro per pocket. Het abonnement is jaarlijks opzegbaar.

In de reeks diepen we actuele thema’s uit die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een divers samengestelde redactieraad.

Een vaak gehoorde oorzaak voor de tegenvallende resultaten met betrekking tot de onderwijskwaliteit is dat leraren onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd te werk gaan. Onderzoekers en lerarenopleiders klagen dan dat wetenschappelijke inzichten over ‘wat werkt’ niet voldoende worden toegepast op de klasvloer. Sommige leraren zouden een didactiek toepassen die niet spoort met de wetenschappelijke consensus. Dat alles roept vragen op rond de verwachtingen die we van leraren mogen hebben omtrent hun omgang met wetenschappelijke inzichten.

In welke mate kunnen we van leraren verwachten dat ze levenslang op de hoogte blijven van wetenschappelijke inzichten? Hoe vertalen zich deze inzichten van theorie naar praktijk? Moeten leraren nauwkeurige uitvoerders zijn van wat wetenschappers voorschrijven of mogen we van leraren een eigen onderzoekende praktijk verwachten? Draagt de leraar daarbij individuele verantwoordelijkheid, of hebben intermediairs, teamgenoten en leidinggevenden daarin ook een rol te spelen?

In dit nummer bieden we oriëntatie in deze moeilijke kwesties.

Lees hier de inhoudstafel.

Over de auteur(s)

MVdB

Marc Van den Brande

Marc Van den Brande is pedagoog (onderwijsbeleid en -begeleiding). Hij was secretaris-generaal van het verbond van het katholiek basisonderwijs en tevens actief als voorzitter van de Raad Basisonderwijs (VLOR). Hij is momenteel raadgever van de vice-minister-president Hilde Crevits.

Meer info
WS

Wouter Smets

Wouter Smets is lerarenopleider en onderzoeker in de Karel de Grote Hogeschool.

Meer info

Productspecificaties

Auteur(s): Marc Van den Brande, Wouter Smets
ISBN (print): 9782509039194
Verschijningsdatum: 2021-04-20
Type Digitaal Vastbladig boek

Ook interessant

Onderwijs

Wij weten van praten

Geertrui De Ruytter
Ann Martin

Bestel

Onderwijs

Architectuur maakt school

Luc De Man
Marianne Coopman

Bestel

Onderwijs

Vlaamse toetsen

Luc De Man
Kris Denys

Bestel

Onderwijs

Tucht voor onderwijspersoneel in stedelijk en gemeentelijk onderwijs

Hildegard Schmidt

Bestel

Onderwijs

De leraar is een team

Luc De Man
Els Gallin

Bestel

Onderwijs

STEM in je klas

Pedagogische Begeleidingsdienst Basisonderwijs OVSG

Bestel