Menu

Licht op krachtig leesonderwijs

2013-11-04

Bestel

C. Vloeiend lezen evalueren

Hoe meet je technisch/vloeiend lezen

Het OVSG spreekt geen voorkeur uit voor een specifiek instrument.

Gebaseerd op de definitie van lezen adviseert het OVSG om de technische leesvaardigheid via een toets met tekst en in mindere mate met woordrijen in kaart te brengen. De beginfase van het aanvankelijk lezen is hierop een uitzondering. Daar zijn letter- en woordtoetsen wel nuttig.

In laag 2 en 3 kan met specifieke instrumenten (ook op woordniveau) gemeten worden. Het Protocol Diagnostiek bij lees- en spellingsproblemen en vermoeden van dyslexie (www.prodiagnostiek.be) geeft een kwaliteitsoordeel bij vaak gehanteerde toetsen.

Vloeiend lezen kan je meten met een bestaande toets technisch lezen. Tijdens het lezen observeren we bovendien de prosodie (ritme, klemtoon en intonatie). Zo kom je te weten of de leerling de woorden als gehelen herkent en betekenis kan verlene

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Onderwijs

Doelenboek voor de kleuterschool

Bestel

Onderwijs

Portfolio Studiegebied Personenzorg BSO

Inneke Fichefet
Mariëtte Mollu

Bestel

Onderwijs

Zicht op dagelijkse tijd

Benjamin Jacobs

Bestel

Onderwijs

Zicht op techniek

Jan Beerten
Alain Clits
Anne-Marie Tytgat

Bestel