Menu

Kom op voor jezelf- Patiënten kunnen artsen beter leren communiceren (pakket van 20)

Bestel

TE VEEL ONTZAG VOOR GEZAG

Bij interpersoonlijke communicatie - zeker in de zorgsector - zijn er deelnemers van diverse pluimage, wat nogal eens kan zorgen voor wrijvingen en problemen. Op de eerste plaats zijn er de individuele verschillen – elk vogeltje zingt zoals het gebekt is – maar verder zijn er verschillen tussen jongeren en ouderen, stagiaires en anciens, mannen en vrouwen. Bovendien zijn er de verschillen in opleiding, afkomst, achtergrond, enz.
Nog een verschil dat het verloop van gesprekken kan beïnvloeden, is het gebruik en de (onvoldoende) kennis van bepaalde talen. Niet alle woorden hebben in alle talen eenzelfde betekenis of eenzelfde connotatie. Zelfs als we denken dat we dezelfde taal spreken, kunnen dezelfde woorden een andere inhoud hebben. Het woord ‘voortvarend’ bijvoorbeeld betekent in Nederland dat iemand ‘iets onderneemt’, in Vlaanderen dat iemand ‘te snel’ is. En het woord ‘merkwaardig’ heeft in Nederland de betekenis ‘vreemd’, in Vlaanderen ‘opmerk

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Zorg & welzijn

Verbindende communicatie

Els Van Beveren

Bestel

Zorg & welzijn

Volgboekje kinderopvang (pakket van 10)

Bestel

Zorg & welzijn

Richtlijnen voor de zorgpraktijk

Vlaamse Verpleegunie

Bestel

Zorg & welzijn

Werken met patiënten

Willeke Dijkhoffz

Bestel