Menu

Evaluatiepraktijk op school

Kathleen Harre , Jan Vanhoof , Lieve Smeyers

2014-06-20

Bestel

Geïntegreerde evaluatie



Geïntegreerde evaluatie betekent dat de evaluatie een onderdeel vormt van het leerproces van leerlingen. Belangrijk hierbij is dat de evaluatie niet alleen als beoordelingsinstrument wordt gebruikt. Door de leerdoelen, het lesgeven en de evaluatie op elkaar af te stemmen, stel je de evaluatie ten dienste van het leren van leerlingen.

Deze afstemming kun je bereiken door de volgende zes stappen te volgen:
De te bereiken leerdoelen oplijsten.
Je maakt een opsomming van de vooropgestelde leerdoelen.
Onderwijs- en leeractiviteiten kiezen en uitvoeren waarmee je de leerdoelen kunt bereiken.
Je ontwerpt een geschikte leeromgeving waarin je leerinhouden en studiemateriaal via verschillende werkvormen aanbiedt.
Een evaluatietaak ontwikkelen.
Je stelt evaluatietaken op die een

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Onderwijs

AliASS

Paulette De Caluwe
Hilde Meganck
Carine Michiels
Joke Pauwels

Bestel

Onderwijs

Woordenschatjes

Hugo Vandenbroucke

Bestel

Onderwijs

Beleid voeren in het onderwijs. Een selectie uit 7 jaar Handboek beleidvoerend vermogen

Luc De Man

Bestel

Onderwijs

De rol van externen bij kwaliteitszorg

Geertrui De Ruytter
Jan Vanhoof

Bestel

Onderwijs

Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school (tweede herwerkte editie)

Monique D'aes

Bestel