Menu

De kracht van zelfsturende teams

Daan Sorgeloos , Guido Maes , Toon Torbeyns , Carla Arp

Bestel

Betrokkenheid creëren bij de top van de organisatie

Vooraleer een veranderingstraject officieel aan te kondigen, dient de top van de organisatie (veelal managementteam en college) op één lijn te zitten over:

Waarom verandering noodzakelijk is.
Welke resultaten er bereikt moeten worden.
Hoe naar deze resultaten zal toegewerkt worden (projectplan).
Op wie het verandertraject impact zal hebben.
Wie welke rol krijgt.

De antwoorden op bovenstaande vragen vormen niet enkel de inhoudelijke basisingrediënten van een goede kick-off communicatie (zie hoofdstuk 8), ze zijn tevens de ideale toetssteen om de eensgezindheid en betrokkenheid bij de top van de organisatie te verifiëren. Pas als er over alle antwoorden eensgezindheid én betrokkenheid aan de top is gecreëerd, kan het traject worden aangekondigd. Dit komt overeen met de eerste 3 stappen van het stappenplan van John Kotter (1996) – een veelvuldig gebruikt model dat

Dit artikel verder lezen?

Bestel deze publicatie

  • eenmalige betaling
  • geen verplichtingen achteraf
Bestel

Ook interessant

Personeel

Werken met de SWOT-analyse - 3de editie

Simonne Vermeylen

Bestel

Personeel

You are management

Roel Verhaert
Goele Haest

Bestel

Personeel

Vergadertechnieken - Vergaderen is (geen) kinderspel

Jos Huypens
Joke Renneboog

Bestel

Bestuur & organisatie, Personeel

Instrumentenmap kwaliteitszorg en zelfevaluatie. Praktisch aan de slag in lokale dienstencentra

Ruud Bourmanne
Inge Soens

Bestel

Personeel

Toolkit Doeltreffend leidinggeven

Vonk

Bestel