Deze boodschap staat centraal in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. Om die boodschap kracht bij te zetten, publiceren docenten Ann Steverlynck en Simon Wemel van Arteveldehogeschool een heus DOE-boek: "Het Rijk der Spelen".
Dit boek is niet het zoveelste theorieboek over spelen. Neen, dit DOE-boek wil je dóen spelen, met kinderen tussen 0 en 6 jaar. Rijk spelen begint met een speelvisie afgestemd op de behoeftes en interesses van de kinderen. Door na te denken over de 4 pijlers die worden voorgesteld in dit boek, krijgt jullie speelvisie ongetwijfeld vorm. Maar nog belangrijker: hoe zet je deze speelvisie om in een speelpraktijk die ontwikkelingsstimulerend is voor ieder kind?
We dagen elke lezer uit om het perspectief van het spelende kind in te nemen en op die manier écht kindgericht te denken. We definiëren begrippen als procesgericht werken, creativiteit, verrijking, speelimpulsen en activiteiten. We inspireren, maar speuren ook naar de reeds aanwezige sterktes, talenten en overtuigingen om duurzaam te innoveren. Om kinderen alle speelkansen te bieden die het verdient. Want hoe gevarieerder en intenser een kind kan spelen, hoe breder het ontwikkelt.
Maar hoe zet je nu de theorie of de wens om in de praktijk? Om hierop een antwoord te geven, onderzochten wij welke noden pedagogische voorzieningen (voor kinderen0-6 jaar) concreet hebben om enerzijds een speelvisie en anderzijds een kindgerichte, verrijkende, creativiteitsstimulerende en procesgerichte speelpraktijk uit te bouwen.
Deze speelpraktijk mag je breed beschouwen. Niet enkel activiteiten en vrij spelen, maar veel meer. De resultaten van het onderzoek leiden ons naar tien invalshoeken voor een brede speelpraktijk:
- > Speelmaterialen
- > Speelklaar
- > Binnenruimte
- > Buitenruimte
- > Speelondersteuning
- > Speelimpulsen
- > Activiteiten
- > Rituelen en overgangen
- > Bezoeken
- > Thema’s en projecten
We zijn ervan overtuigd dat de tien invalshoeken de hele speelpraktijk omvatten. Wie hiermee aan de slag gaat, komt al een heel eind … Om die weg te gaan, bieden we per invalshoek twee inspiratiebommen aan die goesting geven om in actie te schieten. Vanuit deze acties voor de speelpraktijk zal je je pedagogische (speel)visie verder voeden en nog scherper stellen.
Kortom, welkom in het Rijk der Spelen. Have fun!