Studievoormiddag: Leermiddelen: Indicatoren voor kwaliteit op school
Samenvatting
De afgelopen jaren is de bezorgdheid over en de kritiek op leermiddelen in Vlaanderen sterk toegenomen na een periode van economische en pedagogische vrijheid. Zowel binnen als buiten het onderwijs rijzen regelmatig vragen, in het bijzonder over de leerwerkboeken (ook ‘invulboeken’ genoemd). Afgelopen weekend laaide het debat weer op, nu bekend werd dat de nieuwe Vlaamse regering in hun plannen het einde van die ‘invulboeken’ aankondigt en een ‘keurmerk’ voor de andere leermiddelen.
We duiken graag samen met u – als directeur, leraar of onderwijsprofessional – in de boeiende thematiek van kwaliteitsvolle leermiddelen. Wat maakt (papieren en digitale) leermiddelen doordacht en effectief? Welke kwaliteitscriteria zijn hier essentieel? Welke standpunten neemt de ‘Kwaliteitsalliantie’ in, die sinds 2022 de kwestie onder de loep neemt?
We helpen u tijdens deze inspirerende studievoormiddag bewustere keuzes te maken bij het selecteren en inzetten van leermiddelen, zodat u het maximale uit uw klaspraktijk haalt en de kwaliteit van uw onderwijs versterkt.
PROGRAMMA
9u30: verwelkoming door Luc De Man
09u45 - 10u30: sessie 1 -
Het rapport van de eerste legislatuur van de kwaliteitsalliantie
Luc De Man, tot juni 2024 coördinator van de Kwaliteitsalliantie
10u30 – 11u15: sessie 2 -
Een didactisch kwaliteitskader voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Kim Bellens, senior-onderzoeker van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More
11u15 - 11u30: pauze
11u30 – 12u15: sessie 3 -
Recente ontwikkelingen en praktische toepassingen van innovatieve technologieën in diverse leeromgevingen
Thomas Van Cauwenberghe, COO van Edtech station
12u15 - 12u30: Broodjeslunch
Schrijf drie personen in van eenzelfde organisatie, en de vierde persoon mag gratis deelnemen.
Deze opleiding is bestemd voor:
Leerkrachten, directies, pedagogisch begeleiders, beleidsmakers